Ahad, 22 Disember 2013

Perwakilan gesa Najib contohi Mandela

 

 

Seorang perwakilan MCA menggesa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak supaya mencontohi pejuang anti-apartheid Nelson Mandela dengan menghentikan dasar berasaskan kaum.

Wakil Kedah Lee Yean Wang berkata dasar afirmatif bawah Dasar Ekonomi Baru boleh dijustifikasi apabila ia diperkenalkan pada 1970 kerana kadar kemiskinan di kalangan bumiputera pada masa itu melebihi 60 peratus, bukan seperti masa kini.

Berucap ketika perbahasan di mesyuarat agung tahunan MCA hari ini, beliau memulakan ucapanya dengan meminta para perwakilan berdiri beberapa ketika untuk memperingati Mandela.

“Hari ini kadar kemiskinan di kalangan bumiputera bawah 5 peratus. Adakah kita perlu mempertahankan 95 peratus yang lain dengan dasar yang tidak adil ini disebabkan yang 5 peratus itu? Saya rasa tidak perlu.

“Kita baru saja memperingati Mandela. Saya saya perjuangan menentang diskriminasi kaum ini tidak harus berhenti dengan kematiannya, jadi saya seru pemimpin kita untuk menyampaikan perkara ini kepada perdana menteri.

“Saya harap satu hari nanti, Najib akan menghentikan dasar berasaskan kaum ini dan menjadi seperti Mandela,” katanya.

Tiada ulasan: