Jumaat, 3 April 2020

Pengurus jualan mengaku tidak bersalah maki polis

Kumara Sabapatty
MGF03042020_Mahkamah-PJ_12
Seorang wanita bekerja sebagai pengurus jualan hadir pada pendakwaan menghalang tugas penjawat awam semasa sekatan jalan raya Op Covid-19 di Mahkamah Majistret Petaling Jaya, Selangor. foto IQBAL BASRI
 

PETALING JAYA – Seorang pengurus jualan sebuah syarikat swasta  mengaku tidak bersalah di Mahkamah Majistret 4 Petaling Jaya pagi ini atas kesalahan mengeluarkan kata kesat terhadap penjawat awam.

Tertuduh, Tong Poh Kim yang berusia 44 tahun itu dituduh di bawah Seksyen 186 Kanun Keseksaan kerana menghalang penjawat awam menjalankan tugas dan Seksyen 14 Akta Kesalahan Kecil-Kecil 1955 kerana mengucapkan perkataan tidak sopan kepada penjawat awam.

Tertuduh didakwa melakukan perbuatan itu semasa sekatan jalan raya Op Covid-19  Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) di Persiaran Surian, Jalan Damansara-Kota Damansara pada hari Selasa, 31 Mac 2020 jam lebih kurang 9.40 pagi.

Mengikut pertuduhan pertama, tertuduh ketika berada di Jalan Persiaran Surian Menghala Masuk ke Pelangi Damansara telah didapati berkelakuan kurang sopan terhadap anggota polis bernama Koperal Izuan Hasim Nor Hamzah dengan berkata idiot.

Manakala dalam pertuduhan kedua, wanita itu didakwa pada hari, masa dan tempat yang sama telah dengan sengaja menghalang penjawat awam iaitu polis Korporal Izuan Hasim Nor Hamzah daripada menjalankan tugas-tugas dengan fungsi jawatannya.

Dia boleh dihukum penjara sehingga 2 tahun dan denda RM10,000 atau kdua-duanya jika disabitkan kesalahan.

Tertuduh yang tampil ke mahkamah dengan berpakaian baju berkolar biru cerah dan berseluar hitam, bagaimanapun tidak mengaku bersalah dan memohon dibicarakan selepas kertas pertuduhannya dibacakan di hadapan Hakim Nurshahira Abdul Halim.

Wanita itu difahamkan sudah berada di mahkamah seawal 8.30 pagi lagi bersama kakak saudaranya dan peguam belanya Datuk Suraj Singh dari firma guaman Messrs Suraj Singh & Co.

Timbalan Pendakwa Raya,  Mohamad Firdaous Mohamed Idris mencadangkan mahkamah supaya tertuduh dibenarkan dijamin sebanyak RM1,000.

Bagaimanapun, Suraj meminta mahkamahmengurangkan jumlah wang jaminan kerana tertuduh bekerja dengan berpendapatan RM2,000 sahaja.

Namun Hakim Nurshahira Abdul Salim yang mendengar kes membenarkan tertuduh dijamin dengan wang jaminan RM1,000 untuk pertuduhan pertama dan RM3,000 untuk pertuduhan kedua dengan seorang penjamin.

Mahkamah menetapkan 20 Mei ini sebagai tarikh serahan dokumen kes dan sebutan semula.-MalaysiaGazette
*TERKINI : ‘Hoi Stupid Idiots!’… PADAH Wanita Maki Polis

Tiada ulasan: