Khamis, 30 April 2020

BN, Umno tidak terkesan jika kerajaan PN Johor disabotaj, kata Pemuda Umno

Hasni Mohamad (kiri) menggantikan Dr Sahrudin Jamal sebagai 
menteri besar Johor ke-18 pada 28 Februari lepas.

PETALING JAYA: Pemuda Umno Johor berkata BN ataupun Umno tidak akan terkesan jika wujud usaha mensabotaj kerajaan Perikatan Nasional (PN) di Johor.

Ketuanya, Mohd Hairi Mad Shah mengingatkan jika bekas setiausaha Pemuda PH Johor, Mohd Azam Mektar, terus bermain politik menghasut, maka rakyat akan semakin jemu dengan propaganda bekas gabungan kerajaan itu.

“BN, Umno mahupun Muafakat Nasional (MN) di Johor langsung tidak rugi dan terkesan, sebaliknya yang akan terus menerima ‘peritnya’ adalah rakyat.
Ketua Pemuda Umno Johor Mohd Hairi Mad Sah.
“Sudah dijelaskan bahawa hubungan Umno dengan PN hanya untuk menyelamatkan Malaysia kerana kemelut politik yang dicetuskan oleh kelompok tertentu dalam PH,” katanya merujuk kepada tulisan Azam di sebuah portal berita yang meramalkan pertukaran menteri besar Johor Hasni Mohammad yang mewakili Umno menggantikan Dr Sahruddin Jamal baru-baru ini.

Sahrudin dari PPBM dilantik menggantikan Osman Sapian sebagai menteri besar Johor pada 14 April 2019 hingga 27 Februari 2020.

Beliau berkata, dakwaan Azam dalam kenyataannya sebelum ini yang menimbulkan kemungkinan politik Johor akan bergolak semula dan tercipta sejarah pentadbiran menteri besar paling pendek selepas pertukaran menteri besar negeri itu ketika pentadbiran PH sebelum ini.

Hairi berkata, kerjasama dalam PN adalah persefahaman untuk membentuk kerajaan baru dan mentadbir negara kerana kegagalan PH.

Katanya, rakyat, termasuk di Johor sudah boleh menilai pemerintahan 60 tahun BN dan pemerintahan 22 bulan PH yang amat jauh bezanya.

“Pergerakan Pemuda Umno Negeri Johor yakin dan percaya, rata-rata rakyat akan memilih kembali pemerintahan terdahulu yang dilemparkan pelbagai fitnah oleh PH untuk menguasai pentadbiran negara.

“Apabila PH memerintah, yang ‘perit’ adalah rakyat, yang terkesan adalah rakyat. PH tumbang bukan disebabkan pihak lain, tetapi kerana kerakusan merebut jawatan oleh beberapa orang pimpinan PH sendiri, khususnya dalam kalangan parti DAP, PKR dan Amanah,” katanya.

Hairi berkata, Pemuda Umno Johor ingin menegaskan bahawa perbuatan sabotaj tidak akan memberikan apa-apa kesan kepada BN di Johor.

“Sebaliknya perbuatan sedemikian hanya akan merugikan pembangkang di Johor, termasuklah pihak yang mendalangi sabotaj.

“Saya juga yakin, tiada mana-mana pihak dalam PN akan cuba mensabotaj kerajaan sedia ada kerana mereka juga muak dengan sikap rakus pimimpin DAP dan Amanah,” katanya.

Hairi juga berkata Pemuda Umno Johor ingin menasihati wakil rakyat PN dan ahli parti supaya memperkukuhkan soladariti sebagai blok kerajaan dan mengelakkan perebutan jawatan serta kedudukkan menjelang pilihan raya umum ke-15 (PRU15) akan datang.

“Jangan ada sifat iri hati atau cemburu sesama kita, akhirnya adakah kita bersedia untuk menghadapi PRU15.

“Bayangkan jika anda terpilih menjadi wakil rakyat sekali lagi, rakyat akan menilai yang mana baik dan buruk sesebuah parti mahupun komponennya,” katanya.

Tiada ulasan: