Khamis, 30 April 2020

5 strategi menyelamatkan PKS yang semakin tenat


Oleh: Prof Dr Haim Hilman


MGF27052018_TINJAUAN-HARGA-BARANG02
Ramai penjaja dan peniaga terjejas akibat Perintah Kawalan Pergerakan ketika Malaysia membendung penularan wabak Covid-19. Gambar hiasan

PENGUMUMAN Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin Rakyat (PREPR) bernilai RM260 bilion yang diumumkan oleh Perdana Menteri pada Mac lalu benar-benar melegakan.

Dalam konteks bantuan buat PKS, secara kerajaan telah melancarkan 5 inisiatif iaitu:

1. Tabung Bantuan Kemudahan Khas PKS bernilai RM5 bilion
2. Dana kemudahan semua sektor ekonomi bernilai RM6.8 bilion
3. Skim Kredit Mikro bernilai RM700 juta
4. Skim Jaminan Kredit Malaysia Berhad berjumlah hingga RM300k/permohonan
5. Skim Syarikat Jaminan Pembiayaan Perniagaan bernilai RM5 bilion

Di samping itu terdapat beberapa lagi bantuan lain seperti program subsidi upah, penangguhan automatik pembayaran pinjaman bank untuk tempoh 6 bulan, penangguhan caruman KWSP, rebat levi pekerja asing, pengecualian dan diskaun atas sewa di premis kerajaan dan GLCs dan lain-lain lagi.

Benar, semua ini amat melegakan tetapi sejauh manakah mereka yang dipertanggungjawabkan untuk mengurus bantuan ini iaitu institusi kewangan memudahkan segala urusan PKS yang memohon?

Terdapat bayak rungutan didengar dalam kalangan PKS khususnya berkaitan syarat-syarat sukar yang ditetapkan oleh kerajaan dan juga institusi kewangan. Sewajarnnya tidak berlaku dikala seluruh dunia di ambang krisis ekonomi yang maha dahsyat dalam sejarah dunia.

Pastinya kerajaan sedar risikonya tetapi adakah institusi kewangan sudah bangun dari mimpi iaitu masih mahu kekal membuat keuntungan berbilion ringgit atau ratusan juta ringgit pada setiap tahun seperti tahun-tahun sebelum ini?

Sedarlah bahawa 480,000 PKS akan gulung tikar dan ini akan menyebabkan sekitar 8 juta rakyat hilang pekerjaan. Malahan dalam satu laporan BBC London, 3.3 bilion orang akan kehilangan pekerjaan di seluruh dunia. Jelas bahawa dunia diambang krisis dan begitu juga Malaysia.

Untuk itu, kerajaan disarankan melakukan 5 strategi berikut dalam membantu memudahkan proses permohonan bantuan atau pinjaman kewangan buat PKS.

Strategi 1: Minimun Halangan

Mengguna pakai ‘rule of 80/20’ dalam aspek mengenalpasti sebab 80% kegagalan yang berpunca dari 20% masalah utama contohnya isu ‘credit rating’ yang bergantung sepenuhnya kepada laporan CCRIS.

Mansuhkan atau mudahkan syarat hingga halangan itu dapat diatasi. Inisiatif ini akan memberi kelegaan besar kepada PKS dalam mendapatkan bantuan.

Strategi ini amat kritikal dalam memastikan PKS terus bernafas untuk temooh beberapa bulan akan datang atau berkubur. Terdapat juga PKS hanya boleh bertahan di bulan ini sahaja atau hingga Mei. Jadi strategi ini amat kritikal dan penting dalam misi menyelamatkan mereka.

Strategi 2: Insritusi Kewangan Sebagai ‘Frontliners’

Institusi kewangan perlu kehadapan, telus, cekap dan proaktif dalam usaha pemulihan ekonomi negara. Cara kerja mereka perlu berubah.

Proses permohonan bantuan atau pinjaman PKS baik dalam talian mahupun bercetak perlu diproses dengan cepat, tepat dan mesra pelanggan.

Untuk itu sewajarnya institusi kewangan beroperasi 24 jam atau sekurang-kurangnya 12 jam operasi kaunter dan 18 jam jika tidak 24 jam operasi ‘back office’ untuk tujuan memproses permohonan.
Institusi kewangan perlu ada ‘sense of urgency’ dalam penyampaian perkhidmatan mereka dan ‘true north’ mereka mestilah membantu sebanyak mungkin PKS.

Strategi 3: Membentuk Sistem Pemantauan Bersepadu

Kerajaan perlu bentuk satu portal atay aplikasi khas yang mana semua PKS terlibat dalam permohonan bantuan kewangan bawah PREPR disenaraikan diportal tersebut.

Kerajaan boleh mengarahkan setiap institusi kewangan membekalkan senarai pemohon sebaik permohonan itu dibuat oleh PKS. Inisiatif ini akan membolehkan kerajaan tahu berapa permohonan telah dibuat oleh PKS dan berapa yang berjaya mahupun gagal.

PKS sendiri dan persatuan mereka pula boleh melihat perkembangan permohonan mereka di portal ini. Kerajaan boleh mengambil langkah intervensi segera khususnya jika ada institusi kewangan itu merekodkan kadar kegagalan permohonan yang tinggi.

Strategi 4: Kadar Faedah Pnjaman Rendah

Kerajaan menerusi Bank Negara wajar menurunkan lagi kadar faedah pinjaman dari 3.5% kepada 1.5% ke 2% untuk sebarang kemudahan kredit yang ditawarkan melalui institusi kewangan ini.

Sekarang bukan masa institusi kewangan mahu kekal menjana keuntungan berbilion atau ratusan juta ringgit tetapi membantu menyelamatkan ekonomi negara.

Runtuh PKS alan membawa kepada runtuhnya ekonomi negara termasuk institusi kewangan. Apa akan berlaku apabila 8 juta rakyat yang berkerja di PKS hilang pekerjaan, mereka tidak akan mampu membayar pinjaman rumah, kereta dan lain-lain dan ini pastinya akan membawa kepada keruntuhan institusi kewangan juga.

Strategi 5: Menbentuk Sistem Penarafan

Kerajaan wajar memberi penarafan kepada institusi kewangan. Contohnya beri 5 bintang kepada yang mesra PKS. Kepada yang rendah penarafan bintang boleh dikenakan ‘windfall tax’ untuk kadar tertentu atas keuntungan mereka.

Strategi ini dijangka mampu mengubah sikap institusi kewangan dalam usaha mendidik mereka agar lebih komited dalam mendukung inisiatif kerajaan dan memdengar keluhan PKS.

Kesimpulan

Kerajaan perlu peka dan efisien dalam memastikan segala inisiatif yang dilancarkan berjalan seperti disasarkan.

Adalah satu malapetaka kepada kerajaan apabila institusi kewangan terus berada di kayangan dan masih belum turun ke bumi dalam keadaan segenting sekarang ini dalam usaha memahami denyut nadi dan realiti keperitan yang dihadapi oleh PKS dan rakyat. Semoga Covid-19 mampu meningkatkan kesatuan hati seluruh rakyat Malaysia.

* Prof Dr Haim Hilman, Professor Pengurusan Strategik, UUM

Tiada ulasan: