Ahad, 5 April 2020

Pemimpin PAS membisu 'surat Hadi' burukkan PH, pertahan PN

MALAYSIAKINI
 
Malaysiakini
 
 
Sikap pemimpin PAS yang masih enggan mengesah atau menafikan surat yang didakwa ditulis presiden parti mereka, Abdul Hadi Awang menjadi tanda tanya.

Cubaan Malaysiakini mendapatkan ulasan daripada beberapa pemimpin kanan parti itu termasuk pembantu Abdul Hadi sendiri gagal apabila tiada sebarang respons diberikan.

Surat yang menjadi pertikaian ialah surat yang dikatakan dari Abdul Hadi Awang sebagai Duta Khas Perdana Menteri ke Timur Tengah, yang tersebar di media sosial sejak semalam.

Dalam surat itu, Abdul Hadi membangkitkan beberapa dakwaan terhadap Pakatan Harapan (PH), Presiden PKR Anwar Ibrahim selain mempertahankan penubuhan kerajaan Perikatan Nasional (PN).

Menurut surat yang ditulis dalam bahasa Arab itu, presiden PAS menceritakan sejurus selepas pilihan raya umum, parti Islam itu mengadakan pertemuan bersama Mahathir bagi membincangkan kedudukan orang Islam dalam negara ini.

“Maka, PAS telah mengambil langkah politik bekerjasama (taawun) secara jalan damai.

“PAS telah memilih hubungan dengan Mahathir memandangkan sikap nasionalis dan semangatnya mempertahankan Islam.

“PAS menolak kerjasama dengan kumpulan Anwar Ibrahim kerana tidak yakin dengan karakter peribadi dan akhlaknya serta pendirian politik pragmatiknya yang berbahaya.

“Bersama Anwar Ibrahim adalah Amanah yang bersifat Islam liberal, dengan bersandarkan pada sokongan dan pendirian kedutaan-kedutaan Barat yang menyokongnya dari segi strategi, media dan kewangan,” menurut surat itu.

Surat bertarikh 22 Mac dengan tajuk “Gerakan Islah Secara Aman, Bukan Rampasan Kuasa dan Revolusi” itu dipercayai dihantar ke pemimpin-pemimpin gerakan Islam sedunia.

Campur tangan pihak asing
 
Surat itu juga menyifatkan kemenangan PH dalam PRU14 sebagai keputusan yang memihak kepada majoriti bukan Islam dengan mendakwa Mahathir telah dipergunakan untuk menjatuhkan bekas perdana menteri Najib Razak.

“Beliau (Mahathir) telah dipergunakan kerana usia beliau yang telah lanjut dan parti beliau yang lemah.

“Mereka (PH) menjadikan beliau sebagai anak tangga untuk menaiki tampuk pemerintahan secara helah tanpa mengambil kira komposisi majoriti kaum Muslimin dalam negara yang telah meningkat melebihi 69 peratus berbanding kaum minoriti yang terdiri daripada pelbagai kaum dan agama, yang mana ia menggalakkan lagi pertelingkahan dalaman.

“Selain itu, terdapat juga peluang campur tangan pihak asing yang memusuhi Islam dan kaum Muslimin seperti yang terjadi pada negara-negara Islam lain seperti negara-negara Arab,” katanya.

Pada Mei 2018, PH yang terdiri daripada PKR, DAP, Amanah dan Bersatu berjaya mengambil alih kerajaan yang ketika itu di bawah pentadbiran Najib.

Abdul Hadi dalam surat itu dikatakan mendakwa, usaha tersebut turut disertai oleh PKR, DAP dan Amanah, sambil menggambarkan ciri-ciri tiga parti tersebut, berdasarkan pandangannya.

PKR digambarkan sebagai “parti sekular pragmatik yang dianggotai oleh ahli pelbagai kaum dan juga mempunyai pegangan ideologi yang berbeza seperti golongan Melayu Muslim sekular.”

DAP pula disebut sebagai parti majoriti Cina sementara Amanah disifatkan sebagai berorientasikan “Islam liberal-sekular” yang menurut Abdul Hadi dibentuk Anwar serta pimpinan DAP bagi menyaingi populariti PAS.

“Di belakang blok ini adalah sokongan-sokongan daripada luar yang mendapat manfaat dengan keberadaan Anwar dalam blok ini,” katanya.

Langkah Sheraton 

Pada masa sama, surat itu turut dipercayai menyentuh mengenai isu yang merujuk kepada Langkah Sheraton pada Februari lalu, gerakan yang membawa kepada penubuhan PN dan menjadikan Muhyiddin Yassin sebagai perdana menteri.

“Selepas YDP Agong bertemu dengan semua pemimpin setiap parti untuk mendapatkan sokongan terbanyak, telah jelas kepada YDP Agong setelah melakukan dan melaksanakan setiap proses melalui demokrasi dan mengikut perlembagaan.

“Maka telah gagal gerakan balas tersebut meskipun dengan campur tangan daripada duta-duta Barat dan para penasihat Freemason dan Zionis,” katanya.

Katanya, kerajaan baru yang terbentuk itu turut terdiri daripada majlis kabinet yang tidak melibatkan individu yang masih dalam perbicaraan mahkamah.

“Perkara ini dilakukan demi meraih kepercayaan rakyat. Inilah yang dimaksudkan islah (reformasi) yang aman tanpa sebarang demonstrasi, dengan sokongan rakyat, para pegawai kerajaan, tentera, polis, dan Majlis Raja-raja,” katanya.

Berikutan peletakan jawatan Mahathir pada 24 Februari, kem Muhyiddin dalam Bersatu bergabung dengan BN, PAS, Gabungan Parti Sarawak dan ahli parlimen yang meninggalkan PKR yang dipimpin Azmin Ali untuk membentuk PN.

Mahathir dan pemimpin PH sejak itu menggelar Muhyiddin sebagai pengkhianat.

Tiada ulasan: