ISMA WEB
Adakah benar Sultan Muhammad V akan 'meletak jawatan' Yang Dipertuan Agong atau 'diminta mengundurkan diri oleh pihak lain' menjadi bualan di kalangan rakyat
MEDIA
luar negara mula tertarik untuk meuar-uarkan ‘khabar angin’ yang
melingkari kedudukan Sultan Kelantan, Sultan Muhammad V sebagai Yang
Dipertuan Agong Ke-15, termasuk ‘pernikahan’ baginda dengan bekas ratu
cantik di Russia.
Kadang-kadang
Pedang pun pelik dengan agenda media asing ini. Kalau setakat media
Malaysia, blog dan media sosial kita mainkan atau sebarkan ‘khabar
angin’ itu, tidak mengapa lagi.
Tapi,
apabila media luar pun mula menyebarkan ‘khabar angin’ atau ‘rumours’
berkenaan ‘cerita’ sedemikian, kita rasa pelik. Betul ke tidak ‘khabar
angin’ ini?
‘Khabar
angin’ bahawa Sultan Muhammad V akan meninggalkan Istana Negara atas
‘kehendak sendiri’, atau ‘diminta mengundurkan diri oleh pihak lain’,
mula berlegar di ruang media sosial sejak Isnin lalu.
Ia susulan
cuti dua bulan yang diambil oleh baginda untuk mendapatkan rawatan, dan
jawatan Yang Dipertuan Agong dipangku Sultan Perak, Sultan Nazrin Shah.
‘Khabar
angin’ itu menjadi semakin kencang apabila media arus perdana melaporkan
bahawa Majlis Raja-Raja telah mengadakan mesyuarat khas (di luar
jadual) malam Rabu lalu.
Tetapi
tujuan mesyuarat tidak dinyatakan, sebaliknya – disebabkan ‘khabar
angin’ itu tercetus pada Isnin – maka andaian dibuat bahawa perjumpaan
malam Rabu itu ada kaitan dengan Sultan Muhammad V sebagai Yang
Dipertuan Agong.
Baginda
dilantik sebagai Yang Di-Pertuan Agong Ke-15 berkuat kuasa 13 Disember
2016 bagi tempoh lima tahun, yang akan tamat pada 2021.
Pedang
sendiri dihujani pertanyaan daripada rakan-rakan, terutama daripada
kalangan pengamal media arus perdana yang rapat dengan Pedang dulu,
mengenai kebenaran ‘khabar angin’ itu.
Jawapan
Pedang kepada mereka sekadar meminta mereka ‘memerhati’ dan ‘mengkaji’
suasana dalam negara selepas Pakatan Harapan (PH) membentuk kerajaan
hingga ke hari ini.
Antara yang Pedang suruh mereka ‘perhati’ dan ‘kaji’ ialah:
1. Hubungan Sultan Muhammad V sebagai Yang Dipertuan Agong dengan kerajaan yang mentadbir negara sekarang ini;
2.
Kewibawaan sumber yang membawa ‘khabar angin’ itu. Sebagai pengamal dan
penyalur maklumat yang bertanggungjawab, kita kena pastikan kewibawaan
si pencerita itu;
3. Yang
paling penting kena ‘perhati’ dan ‘kaji’ ialah Istana Negara atau Majlis
Raja-Raja itu sendiri. Kenapa kedua-dua institusi ini masih diam. Belum
ada kenyataan yang dikeluarkan sama ada mengesahkan atau menafikan
‘khabar angin’ itu.
Mustahil
Istana Negara atau Majlis Raja-Raja tidak mengetahui ‘khabar angin’ yang
disifatkan sesetengah pihak sebagai ‘menganggu privasi raja’ dan
mendesak Peguam Negara mengambil tindakan terhadap penyebar ‘khabar
angin’ ini.
Pedang pun
rasa pelik juga berkenaan desakan supaya Peguam Negara ambil tindakan.
Adakah rakyat tak boleh langsung bercakap mengenai raja-raja. Isu nak
pegang jawatan, nak letak jawatan, nak bercuti, nak berkahwin, nak
dapatkan rawatan, pengganti raja – adakah ini pun rakyat yang selalu
mendaulatkan raja, tidak boleh bercakap.
Senang
sahaja untuk menghapuskan ‘khabar angin’ ini. Istana Negara atau Majlis
Raja-Raja keluarkan sahaja kenyataan kepada media untuk disebarkan.
Tetapi, setakat ini belum ada kenyataan rasmi yang dibuat.
Namun,
dengan sedikit klu berhubung ‘khabar angin’ itu media beralih kepada Tun
Dr Mahathir Mohamad. Tentunya sebagai Perdana Menteri, sedikit sebanyak
beliau mengetahui apa yang berlaku, apa lagi jika membabitkan Ketua
Negara.
Lalu, Pedang pun kata kepada rakan-rakan yang bertanya: “Kajilah kenyataan Tun M sama”.
Pedang ulang rentetan ‘khabar angin’ itu:
1. Mula tersebar pada Isnin;
2. Media melaporkan Majlis Raja-Raja bermesyuarat malam Rabu;
3. Perdana Menteri menulis mengenai ‘The Rule Of Law’ dalam blog beliau pada Rabu. Antara yang beliau tulis ialah:
2. Media melaporkan Majlis Raja-Raja bermesyuarat malam Rabu;
3. Perdana Menteri menulis mengenai ‘The Rule Of Law’ dalam blog beliau pada Rabu. Antara yang beliau tulis ialah:
The
basic law of Malaysia is the constitution. It is a comprehensive body of
laws which determines the legal structure of Malaysia from the Yang Di
Pertuan Agong to the Rulers of the States, to the Federal and State
Governments and the bodies empowered to rule and enforce. All other laws
are derived from the constitution. No law which in any way negates the
constitution may be promulgated.
The
Rule of Law applies to everyone from the Rulers to the Prime Minister
and Ministers, to the civil servants and ordinary citizens.
There
is no provision which exempts anyone from the Rule of Law. For the
Rulers there is a special court but the laws are the same as the laws
applicable to ordinary citizens. The Rulers too must respect the laws.
It is
disturbing to see blatant breaches of the law being perpetrated in the
mistaken belief that immunity has somehow been accorded.
Tun juga menulis:
This
being so, public complaints against such actions are legitimate and do
not breach any law. They will not be considered as sedition in any way.
They will be regarded as free speech. Citizens can make reports on these
matters or openly speak about them.
4. Semalam
(Jumaat) media bertanya kepada Dr Mahathir – Adakah Sultan Muhammad V
masih Yang Dipertuan Agong? – Jawapan Tun M ialah “setakat yang saya
tahu”.
Maka,
kajilah jawapan itu. Bagi Pedang jawapan “setakat yang saya tahu”
menunjukkan ketidakpastian, tetapi mungkin Pedang juga khilaf membaca
ayat jawapan itu. Wallahualam.
Dan, Mengikut susunan gilir, raja yang akan menjadi Yang Dipertuan Agong Ke-16, adalah Sultan Johor.
Kata Pedang: Menteri mana yang anaknya kena tangkap hisap ganja? Rokok bahaya, ketum lagi bahaya.
Pelantikan
Yang Dipertuan Agong adalah sistem paling unik di dunia, iaitu ia
digilirkan di kalangan sembilan Raja-Raja Melayu di negeri-negeri yang
membentuk Malaysia – tanah Melayu.
Sistem
penggiliran hanya diberikan kepada Raja-Raja Melayu dari negeri yang
dahulunya dikenali sebagai Negeri-Negeri Melayu Bersekutu dan
Negeri-Negeri Melayu Tidak Bersekutu.
Negeri-Negeri
Melayu Bersekutu ialah Perak; Negeri Sembilan; Selangor; dan Pahang,
manakala Negeri-Negeri Melayu Tidak Bersekutu iaitu Perlis; Kedah;
Kelantan; Terengganu; dan Johor.
Walaupun,
Pulau Pinang; Melaka; Sarawak; dan Sabah, menjadi anggota dalam Majlis
Raja-Raja, mereka tidak berpeluang mengundi dan menjadi Yang Dipertuan
Agong.
Pemilihan
Yang di-Pertuan Agong berdasarkan kepada kekananan dan giliran yang
ditetapkan. Terdapat beberapa faktor yang akan dipertimbangkan oleh
Majlis Raja-Raja melalui undi rahsia bagi menentukan pengganti bagi
jawatan Yang di-Pertuan Agong.
Syarat yang akan diambil kira ialah:
1. Kekananan di kalangan Sultan dan Raja;
2. Baginda berkenan untuk menjadi Yang Dipertuan Agong;
3. Tidak mengalami kelemahan atau ketidakupayaan mental;
4. Raja yang berada di kedudukan teratas;
5. Mendapat sokongan sekurang-kurangnya lima Raja lain; dan
6. Bukan seseorang yang telah memegang jawatan Yang di-Pertuan Agong selama dua penggal berturut-turut.
2. Baginda berkenan untuk menjadi Yang Dipertuan Agong;
3. Tidak mengalami kelemahan atau ketidakupayaan mental;
4. Raja yang berada di kedudukan teratas;
5. Mendapat sokongan sekurang-kurangnya lima Raja lain; dan
6. Bukan seseorang yang telah memegang jawatan Yang di-Pertuan Agong selama dua penggal berturut-turut.
Namun, ada juga beberapa faktor lain yang diambil kira.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan