Ahad, 10 April 2016

Kerajaan pusat, negeri boleh saman individu kerana fitnah

Hafiz Yatim  




Dalam keputusan yang mungkin mengejutkan, kerajaan negeri dan persekutuan kini boleh menyaman mana-mana individu yang membuat kenyataan memfitnah terhadap mereka.

Khamis lepas, Mahkamah Rayuan membuat keputusan penting ini dalam penghakiman majoriti dalam kes melibatkan kerajaan negeri Sarawak, pihak berkuasa kewangan Sarawak dan Ahli Parlimen Kuching dari DAP Chong Chien Jien.

Hakim Datuk Abdul Rahman Sebli yang menulis penghakiman majoriti itu menyatakan bahawa Seksyen 3 Akta Prosiding Kerajaan 1956 (GPA) tidak mengecualikan prosiding fitnah atau fitnah oleh atau terhadap kerajaan.

Beliau berkata, Seksyen 3 memberikan kerajaan hak yang sama seperti individu persendirian untuk menguatkuasakan tuntutan terhadap individu lain melalui tindakan sivil, sambil menambah bahawa ini adalah hak berkanun, bukan common law.

Hakim yang bersama-sama dengan Hakim Mahkamah Rayuan Datuk Zamani A Rahim melafazkan keputusan majoriti itu berkata istilah "prosiding sivil" yang digunakan dalam Seksyen 3 ditakrifkan oleh Seksyen 2 (2) bermaksud "sebarang prosiding yang bersifat sivil di mahkamah".

Hakim yang menentang adalah hakim Datuk David Wong Dak Wah, yang mengetuai panel.

Tiada ulasan: