Khamis, 12 Disember 2013

Mama Rina (AF6) Jual Kereta, Naik Bas Cari Rezeki




 
 Mama Rina


KUALA LUMPUR: Bekas peserta program Akademi Fantasia musim ke-6 (AF-6) Hairina Abd Halim mengakui berasa terkilan apabila tidak lagi mendapat undangan nyanyian sejak setahun lalu.

Hairina atau lebih mesra dengan sapaan Mama Rina, 50, berkata, akibat keadaan itu dia terpaksa menjual keretanya kerana tidak mampu melunaskan ansuran bulanan.

"Sekarang ini jika ada apa-apa undangan saya akan menaiki bas dari Johor Baharu ke Kuala Lumpur kerana tidak lagi mempunyai kereta.

"Undangan nyanyian juga tidak serancak dahulu malah sejak setahun lalu saya tidak lagi menerima sebarang tawaran nyanyian," katanya kepada mStar Online.

Mama Rina ditemui selepas majlis memperkenalkan enam peserta akhir pertandingan Bintang Nostalgia di Angkasapuri di sini, Rabu.

Acara itu bakal berlangsung pada 16 Disember ini di Auditorium Perdana, Angkasapuri pukul 9 malam. Ia bakal disiarkan menerusi TV1.

 
Mama Rina ketika membuat persembahan dalam rancangan Akademi Fantasia musim keenam pada tahun 2008.

Mama Rina merupakan seorang ibu tunggal dan peserta paling tua menyertai AF-6 pada tahun 2008 ketika usia 45 tahun.

Dalam perkembangan sama, nenek kepada dua orang cucu ini berkata, istilah berputus asa tidak pernah wujud dalam dirinya biarpun karier nyanyiannya semakin malap.

Jelasnya, bidang nyanyian sudah sebati dalam dirinya dan akan terus berusaha selagi diterima peminat.

"Hampir tiga puluh tahun saya menyanyi dan ia tidak akan dilupakan begitu sahaja.

"Biarpun terpaksa mengharungi pelbagai cabaran tetapi saya tidak akan berputus asa selagi ada peminat," ujarnya.

Sementara itu, bercakap mengenai penyertaannya dalam pertandingan Bintang Nostalgia 2013, Mama Rina menjelaskan dia mahu menggunakan platform tersebut untuk memperkenalkan kembali namanya.

Bagaimanapun katanya, lagu-lagu nostalgia yang menjadi pertaruhan menerusi pertandingan itu turut menarik minatnya untuk mencuba.

"Sebelum ini saya sudah membawakan pelbagai genre lagu seperti rock, balada dan tradisional tetapi lagu-lagu nostalgia belum pernah saya cuba.

"Selain ingin memperkenalkan kembali nama dalam bidang nyanyian saya mahu mencabar diri dengan muzik-muzik nostalgia," katanya.

Bagaimanapun kata Mama Rina, dia tidak mengharapkan gelaran juara namun bersyukur jika ia menjadi miliknya.

Juara pertandingan itu akan membawa pulang hadiah wang tunai RM13,000 manakala tempat kedua dan ketiga masing-masing diberikan RM9,000 dan RM7,000.

Manakala sagu hati akan menerima wang tunai bernilai RM3,000.

Tiada ulasan: