Ahad, 1 Disember 2013

Butiran Tarif Elektrik Baru Dijangka Umum Isnin




PETALING JAYA: Kerajaan pada Isnin dijangka mengumumkan butiran kenaikan yang dijangkakan dalam kadar tarif elektrik - 15%, atau 4.9 sen bagi setiap kilowatt sejam (kWj).

Menurut sumber-sumber, pengumuman itu dijangka akan dibuat di Parlimen.

Pada 27 November lalu, Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Seri Dr Maximus Ongkili berkata, keputusan akhir berhubung kenaikan itu masih belum dibuat oleh Kabinet, tetapi kenaikan tersebut boleh berlaku bila-bila masa pada tahun 2014.

Ongkili berkata, keputusan akhir pada masa dan kuantum kenaikan akan dilakukan oleh Kabinet.
Beliau berkata, kenaikan tarif itu perlu bagi memastikan daya saing jangka panjang Malaysia dan kemampanan sektor kuasa.

Kadar tarif purata di Malaysia adalah 33.5 sen per kWj, iaitu kira-kira 8.5 sen, atau 25.3 %, di bawah "kos sebenar" kuasa dianggarkan 42 sen per kWj.

Berdasarkan kadar semasa, pelarasan yang dicadangkan dalam tarif elektrik mungkin akan melibatkan peningkatan sehingga 7 sen setiap kWj.

Melihatnya dari sudut perspektif, perkakas rumah yang menggunakan pada 1,000 W, jika tidak dihidupkan selama satu jam, akan membakar satu kWj elektrik.

Industri dan kumpulan perdagangan secara kolektifnya menggunakan kira-kira 75% daripada tenaga elektrik yang dijana di Malaysia, dan pada masa ini tarif purata bagi industri adalah sebanyak 32.2 sen setiap kWj, manakala bagi pengguna komersil berjumlah 42 sen per kWj dan kediaman di 29.7 sen setiap kWj.

Mengenai golongan berpendapatan rendah, Ongkili berkata, kerajaan akan memastikan bil elektrik mereka tidak akan terjejas teruk oleh tarif yang baru.

"Apabila kita bercakap mengenai meningkatkan tarif elektrik, apa yang penting bagi kami sebagai kerajaan adalah untuk mempertimbangkan kesan kepada pengguna, terutamanya golongan berpendapatan rendah," katanya.

Kerajaan mengulanginya sewaktu Belanjawan 2014 pada Oktober lalu bahawa ia akan berpegang kepada pelan untuk mengurangkan secara berperingkat subsidi bagi memperbaiki kedudukan fiskal negara.

Pelan ini adalah untuk mengurangkan jumlah subsidi kepada RM39.4 bilion tahun depan daripada hampir RM47 bilion diperuntukkan untuk pelbagai subsidi, insentif dan bantuan pada 2013.

Subsidi untuk sektor tenaga sahaja dianggarkan kos RM8 bilion sehingga RM12 bilion setahun kepada Kerajaan untuk bergantung kepada harga semasa bahan api input, khususnya gas.

Gas kini mencakupi kira-kira 50% daripada bahan api yang digunakan untuk penjanaan elektrik di Semenanjung Malaysia, manakala arang batu menyediakan 40%, kuasa hidro kira-kira 8% dan sumber yang boleh diperbaharui kira-kira 2%. Gas dibekalkan oleh Petroliam Nasional Bhd kepada sektor tenaga pada harga subsidi, manakala arang batu diperolehi pada harga pasaran.

Tarif elektrik kali terakhir di Malaysia disemak semula pada Jun 2011 selepas kerajaan menaikkan harga gas bersubsidi kepada sektor tenaga kepada RM13.70 daripada RM10.70 setiap juta metrik unit termal British (mmbtu).

Gas kini disebut harga pada sekitar RM50 per mmbtu di pasaran antarabangsa.

Tiada ulasan: