Rabu, 1 April 2020

Guna dron kesan individu ingkar PKP

Melvin Joni
 
IMEJ pemantauan menggunakan dron oleh PGU Sarawak di sekitar Kuching malam tadi. FOTO Ihsan PDRM
 
 
POLIS Diraja Malaysia (PDRM) menggunakan dron untuk memantau serta mengesan orang ramai yang ingkar Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

Pegawai Risikan Operasi, Unit Dron Pasukan Gerakan Udara (PGU) Sarawak, Superintendan Kamis Sulong berkata, setiap laporan pemantauan dan penggambaran udara akan disalurkan kepada Ibu Pejabat PGU Bukit Aman, Pengarah Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraman Awam (KDNKA) serta Pesuruhjaya Polis Sarawak.

“Bagi kes-kes pemantauan yang menarik perhatian membabitkan penglihatan penduduk setempat yang gagal mematuhi PKP di Kuching, maklumat akan disalurkan terus kepada pihak Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kuching untuk bantuan pihak peronda balai-balai terdekat mengambil tindakan yang sewajarnya,” katanya dalam kenyataan, hari ini.

Menurut beliau, sepanjang tempoh PKP ini, Unit Dron PGU Sarawak telah membuat beberapa pemantauan di sekitar Petra Jaya seperti Kampung Gersik, Kampung Boyan, Kompleks Dewan Undangan Negeri, Kompleks MASJA selain di kawasan-kawasan “hot spot” seperti ICOM Square dan Tebingan Kuching.

Katanya, pemantauan dan penggambaran juga dibuat di sekitar kawasan Satok, IPK Sarawak, Hospital Umum Sarawak, Emart, Metrocity, Taman Matang Avenue, Taman Matang Jaya, Taman Yen-Yen serta Taman Syn-Syn.

Selain itu di sepanjang Jalan Song, Taman Sahabat, Batu 3, Taman BDC serta Bandar Baru Batu Kawah (MJC).

“Melalui penggunaan dron oleh Unit Dron PGU Sarawak, pemantauan yang dijalankan lebih berkesan.

“Keadaan di sekitar Kuching menunjukkan tanda positif apabila rata-rata masyarakat memberikan kerjasama dan akur kepada PKP yang dilaksanakan,” katanya.

Tiada ulasan: