Rabu, 13 April 2016

10 sebab kenapa Najib bertanggungjawab pada 1MDB

MALAYSIAKINI





MASA UNTUK BERTANYA : Apakah dengan terbitnya laporan Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) minggu lepas maka Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak terlepas dari segala kebertanggungjawaban dan dakwaan salah laku dalam hubungan dengan 1Malaysia Development Bhd?

Kita memberikan 10 sebab kenapa Najib harus mengambil tanggungjawab ke atas 1MDB - beliau sepatutnya lebih bertanggungjawab berbanding sesiapa jua, termasuk bekas Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) yang menjadi mangsa untuk episod sedih, kesal firma tersebut secara menyeluruh.

Berikut adalah 10 sebab kenapa Najib menjadi individu paling bertanggungjawab dan sepatutnya diberi kebertanggungjawaban atas apa yang berlaku pada 1MDB :

1. 1MDB adalah ilham Najib. 1MDB yang dirancang menjadi sebuah firma pembangunan strategik yang akan membawa masuk pelaburan asing langsung dan membolehkan pelaburan dalam bidang strategik. Najib tidak akan terlibat dalam semua aspek operasi 1MDB, pastinya, namun sebagai pemberi buah fikiran utama, Najib tentulah mengambil berat mengenainya.

2. Najib adalah perdana menteri. Sebagai perdana menteri, Najib mempunyai tanggungjawab muktamad untuk memastikan berbilion ringgit yang dijana itu dilaburkan oleh agensi kerajaan dengan sasaran matlamat dan kaedah yang betul.

3. Najib adalah menteri kewangan. Okay, selaku perdana menteri, beliau menyerahkan urusannya kepada para menteri dan lain-lain pegawai atas apa yang melibatkan 1MDB.

Tiada ulasan: