Rabu, 20 April 2016

Hanya Himpunan Baju Merah enggan kerjasama

Hanya Himpunan Baju Merah enggan kerjasama
Himpunan Baju Merah yang berlangsung pada September tahun lalu. –Foto Sinar Harian
 
 
KUALA LUMPUR - Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) mendedahkan pihaknya tidak mendapat kerjasama daripada penganjur Himpunan Baju Merah ketika pemantauan perhimpunan awam itu berlaku, September lalu.

Namun, Pesuruhjayanya, James Nayagam berkata, lima penganjur himpunan aman lain yang berlaku tahun lalu sedia bekerjasama dengan pihaknya untuk menjadikan Suhakam orang tengah.

"Kita pantau enam perhimpunan berskala besar iaitu #KitaLawan (7 Mac), #BantahGST (1 Mei), #HentikanRogol (7 Jun), #AtTheEdge (8 Ogos), Bersih 4.0 (29 dan 30 Ogos) dan Himpunan Baju Merah (16 September).

"Tapi kita ada masalah dengan penganjur Himpunan Baju Merah. Lima penganjur lain sudi bekerjasama dengan Suhakam terima nasihat kita tapi penganjur Baju Merah menolak serta tidak melayan tawaran Suhakam untuk menjadi orang tengah," katanya ketika membentangkan laporan berkaitan Kebebasan Berhimpun, di sini, hari ini.

Namun katanya, meskipun ditolak, pihaknya tetap memantau perjalanan himpunan tersebut.

Dalam pada itu, Suhakam sempat melahirkan pujian ke atas tindakan profesional pihak polis dalam mempermudah perjalanan perhimpunan awam dan keselamatan peserta himpunan dan orang awam.

"Terdapat peningkatan dari segi keterbukaan dan sikap hormat di kalangan masyarakat serta pihak berkuasa terhadap hak kebebasan berhimpun.

"Pihak penganjur kecuali Himpunan Baju Merah lebih teratur berbanding sebelumnya dan menunjukkan kawalan yang lebih baik ke atas kelakuan peserta.

"Serta keterbukaan penganjur dan wakil polis untuk berinteraksi antara satu sama lain," katanya.

Tiada ulasan: