Selasa, 3 Disember 2013

Tolonglah Umno, kerana ia zalim

Nik Muhammad Nasri Nik Malek,


Isu ustaz Kazim dilantik sebagai ahli Majlis Teertinggi Umno agak luas dibincangkan. Secara ringkas, beberapa kesimpulan yang boleh dibuat ialah:

1. Umno ketandusan tokoh agama untuk ditonjolkan sehingga sanggup kutip dari mana ditemui.

2. Istiqamah dalam perjuangan Islam bukanlah satu perkara mudah. Ia adalah prinsip penting yang sentiasa diingatkan oleh Allah dalam al-Quran, Nabi SAW dalam hadisnya dan para salafussoleh dalam ucapan masing-masing.

3. ‘Kambing yang keseorangan mudah dibaham serigala’. Itulah perumpamaan Nabi SAW supaya sentiasa bersama dalam aktiviti jemaah Islam seperti PAS ini. Kalau hanya mengaku ahli, sedangkan disiplin dan aktiviti parti tidak diikuti, nescaya ia akan memakan diri.

4. Ilmu agama tidaklah boleh diukur dengan hanya pandai berceramah sahaja. Ilmu sebenar ialah apabila diamalkan. Di antara ilmu itu ialah beramal dengan pesanan Nabi SAW: ‘Tolonglah saudara kamu sama ada dia zalim atau dizalimi.’ Para Sahabat berkata: ‘Menolong orang dizalimi itu kami faham. Tapi bagaimana pula menolong orang yang zalim?’ jawab Baginda SAW: “Kamu cegah dia dari kezalimannya.’ maksud hadis.

Umno parti zalim. Ia menindas rakyat dengan pelbagai tekanan ekonomi, pelbagai cukai tidak patuh syarak, pelbagai akta bercanggah dengan keadilan Islam, pelbagai hukum yang membelakangi hukum Allah, pelbagai bentuk pembaziran dan rasuah. Masih belum zalim lagikah? Cara menolong Umno ialah bukannya masuk ke dalam menganggotai Majlis Tertinggi Umno tetapi ‘mematikan’ Umno supaya kezalimannya dihilangkan. Itulah cara membantu Umno. Justeru, saya tidak bersetuju dengan pandangan yang mengatakan: ‘Berilah peluang kepada mereka membetulkan Umno..’

Pengalaman sebelum ini telah menunjukkan orang agama sebenarnya tiada tempat dalam Umno. Kalaupun ada hanya layak membaca doa di hujung majlis yang kekadang ia adalah majlis mungkar sahaja. Kalau benar mereka mahu memerima teguran, Presiden PAS bersama ahli Parlimen PAS dan PR serta ADUN dalam Dewan Rakyat dan DUN telah ‘bersyarah’ dan menasihat panjang lebar bagaimana sepatutnya negara ini ditadbir dan diurus. Ada mereka peduli?

5. Kemasukan Ustaz Kazim (jika berlaku) ke dalam Majlis Tertingg Umno akan menyebabkan sebahagian orang Melayu Islam terkeliru, lalu mereka berkata: ‘Lihat ustaz Kazim pun jadi ahli MT Umno’ lalu mereka melihat seolah-olah perjuangan PAS dan Umno sama sahaja sedangkan tidak sama antara permata dan kaca. Namun, berapa ramaikan dari masyarakat ini yang ‘jauhari’?

Saya ada melihat satu klip video ustaz Kazim berceramah mengulas isu kejahatan dan kebaikan pemerintah serta sokongan kepada kerajaan dan lain-lain, tetapi apa yang dapat saya rumuskan ialah hujahnya agak dangkal. Thats all.

Untuk Ustaz Kazim, lu pikirlah sendiri.

(*) Nik Muhammad Nasri Nik Malek, Ketua Lajnah ICT Dan Media Baharu Dewan Ulama PAS Terengganu

Tiada ulasan: