Selasa, 3 Disember 2013

Pilih calon 'kitar semula' untuk jaga hati



Pas  
Parti PAS


SHAH ALAM - Mengekalkan dua tokoh "kitar semula" Setiausaha Agung Pas, Datuk Mustafa Ali dan Ketua Penerangan Pas, Datuk Mahfuz Omar adalah untuk "menjaga hati".

Penganalisis politik, Profesor Dr Azmi Hassan berkata, kedua-dua calon itu dikekalkan kerana untuk memberi penghargaan kepada mereka yang berjuang dan setia dalam parti.

Menurutnya juga, walaupun kriteria pengalaman diambil kira namun sumbangan mereka di dalam parti juga perlu dihargai melalui terjemahan pelantikan tersebut.

"Pelantikan dua pemimpin Pas 'recycle' itu bertujuan memberi penghargaan kepada mereka.

"Kalau nak kaitkan dengan tranformasi, dalam Pas ia tidak timbul tetapi lebih kepada ada unsur 'jaga hati'.

"Ini kerana mereka ini banyak berjasa dan mempunyai pengalaman yang banyak dalam politik," katanya kepada Sinar Harian Online, hari ini.

Terbaru, Mesyuarat Jawatankuasa Pas Pusat semalam telah memutuskan pelantikan Ketua Penerangan Pas, Mahfuz dan mengekalkan Mustafa sebagai Setiausaha Agung.

Dalam pada itu, Azmi juga berpendapat Mustafa dan Mahfuz penting untuk memberi keseimbangan dalam hubungan politik Pas dalam PR.

Katanya, pengekalan kedua pemimpin tersebut juga mampu menangkis dakwaan bahawa Pas mempunyai kumpulan tertentu yang sentiasa bertentangan seperti antara golongan ulama dan profesional.

"Saya lihat Pas mengekalkan pemimpin 'recycle' ini kerana untuk mengukuhkan Pas, sama ada dalam Pas sendiri ataupun dengan rakan PR yang lain.

"Dua pemimpin ini boleh menjadi 'check and balance' kepada Pas termasuk dalam hubungan politik dengan PKR dan DAP," katanya.

Tiada ulasan: