Isnin, 2 Disember 2013

MKT: Kenapa tak lantik wakil Sabah?

 
Sepatutnya Najib utamakan pemimpin Sabah kerana Sabah adalah fixed deposit kepada kemenangan BN. Satu orang pun dari Sabah tidak dilantik




PETALING JAYA: Dua hari lepas, sembilan individu yang terdiri daripada pelbagai latar belakang dilantik oleh Presiden UMNO, Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak bagi melengkapkan barisan ahli Majlis Tertinggi (MT) yang baharu.

Setiausaha Agung UMNO, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor berkata, perlantikan tersebut dibuat atas kuasa yang dimiliki oleh presiden parti seperti mana yang terkandung dalam Fasal 9.2.8 Perlembagaan UMNO.

Sembilan orang itu ialah Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz, Datuk Hamzah Zainudin, Datuk Mohd. Sharkar Shamsudin, Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin,Datuk Irmohizam Ibrahim, Datuk Johari Abdul Ghani, Tan Sri Prof. Dr. Ibrahim Abu Shah, Dr. Asyraf Wajdi Dasuki dan Mohammad Kazim Elias.

Minggu lalu selepas mesyuarat pertama majlis tertinggi, Najib mengumumkan perlantik dua wakil Wanita Umno, Datuk Azizah Mohd Dun dan Datuk Rosni Shahar serta wakil pemuda, Khairul Azwan Harun dan wakil Puteri, Zahida Zarik Khan.

Ramai yang mempertikai kenapa penceramah agama terkenal (Ustaz kazim) dilantik sebagai ahli MKT. Malah Ketua Pemuda PAS Perak, Raja Ahmad Iskandar mendakwa Umno tanpa menyedarinya telah melantik seorang ahli PAS sebagai ahli Majlis Tertinggi (MT) yang baru.

Dalam satu kenyataan semalam, Raja Ahmad berkata Mohammad Kazim Elias – yang pelantikannya sebagai ahli MT diumumkan oleh Umno semalam – merupakan ahli PAS sejak 1998.

“Dewan Pemuda PAS Perak ingin membuat pengesahan bahawa Mohammad Kazim adalah ahli PAS semenjak 17 Julai 1998 dengan nombor keahliannya 0475276 di bawah cawangan Kampung Manjoi PAS di Tambun,” katanya.

Raja Ahmad mempersoalkan adakah Mohammad Kazim telah menjadi ahli Umno sedangkan beliau masih ahli PAS yang sah.

“Tidakkah untuk membuat sebarang pelantikan politik memerlukan seseorang itu menyertai parti tersebut terlebih dahulu?” soal Raja Ahmad.

Kuasa melantik adalah kuasa Presiden Umno. Sudah tentu Ustaz Kazim sudah mengisi borang keahlian Umno sebelum dilantik sebagai ahli Majlis Tertinggi.

Ada yang juga yang mempersoal kenapa Najib tidak lantik Datuk Mukhriz Mahathir yang kalah dalam pertandingan Naib Presiden Umno pada 19 Oktober lalu. Bagi saya, Najib berlaku adil tidak melantik Mukhriz kerana jika beliau lantik Menteri Besar Kedah itu, Menteri Bsar lain kecil hati seperti Datuk Seri Ahmad Said, Datuk Seri Adnan Yaacob, Datuk Seri Khaled Nordin, Datuk Seri Musa Aman, Datuk Seri Dr Zambri Kadir dan Datuk Azlan Man.

Oleh itu semua Menteri Besar turut hadir dan boleh bersuara bila diminta oleh Presiden Umno untuk bersuara dalam mesyuarat majlis tertinggi itu. Hanya Menter Besar Negeri Sembilan, Datuk Seri Mohamad hassan dan Ketua Menteri Melaka, Datuk Idris Harun yang menang dalam pertandingan majlis tertinggi itu.

Yang saya ingin bertanya kenapa Najib melantik semula Menteri Pelancongan,Nazri Aziz yang sudah dua kali tidak bertanding? Kenapa perlu lantik Nazri yang tidak berani bertanding? Malah beliau dicabar oleh NGO untuk bertanding majlis tertinggi ketika isu rumah anaknya r RM7 juta heboh di media. Tetapi Nazri enggan bertanding.

Begitu juga Hamzah Zainuddin yang tidak bertanding majlis tertinggi sedangkan beliau menang pada pemilihan 2009. Sepatutnya ahli majlis tertinggi yang tidak mempertahankan jawatan tidak perlu dilantik semula sebagai ahli majlis tertinggi.

Kenapa perlu lantik dua wakil dari Wilayah Persekutuan, Raja Nongchik dan Johari Abdul Ghani? Perlantikan bekas Menteri Wilayah Persekutuan itu wajar kerana beliau dapat tempat ke 26 pada pemilihan 19 Oktober lalu, tetapi Wilayah tak perlu ada dua MKT dilantik kerana Setiausaha Agung pun dari Wilayah Persekutuan (Tengku Adnan Tengku Mansor).

Sepatutnya Najib utamakan pemimpin Sabah kerana Sabah adalah fixed deposit kepada kemenangan BN. Satu orang pun dari Sabah tidak dilantik. Sepatutnya lantiklah Datuk Tawfiq Abu Bakar yang dapat nombor 27.

Ahli parlimen Kuala Selangor, Irmohizam Ibrahim mewakili Selangor sedangkan Pengerusi Badan Perhubungan Selangor, Datuk Seri Noh Omar tidak dilantik majlis tertinggi. Sepatutnya Noh yang berada dalam majlis tertinggi dan bukannya Irmohizam.

Minggu lalu, Najib umumkan dua wakil wanita. Biasanya seorang sahaja wakil wanita Umno dilantik. Kenapa perlu lantik dua orang. Memadailah dengan Azizah Mohd Dun seorang. Banyak yang tidak kena dengan perlantikan majlis tertinggi kali ini.

Namun demikian adalah diharapkan mereka bekerja kuat untuk menghadapi PRU ke 14 nanti.

Tiada ulasan: