Jumaat, 6 Disember 2013

Malaysia Perlukan (RM13.7 Bilion Akibat Perbelanjaan Boros + RM27 Bilion Pendapatan GST). Jika Tidak Malaysia Akan Bankrap!

 

Malaysia Muflis 2014


Siapa sangka, Berita Semasa pun tidak sangka sebuah negara yang dipanggil Malaysia yang dilimpahkan nikmat dan hasil mahsul berupa petroleum, getah, kelapa sawit, balak yang bermutu tinggi, emas, padi, bijih timah, industri elektronik dan kepakaran tenaga sumber manusia yang ramai jika diuruskan dnegan baik. Akhirnya….

Akhirnya terpaksa juga berdepan dengan risiko muflis. Malaysia mahu muflis? Benarkah? Siapa cakap?

Mahu Malaysia Bangkrap? @ Laksanakan GST!

GST Muflis Malaysia

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengatakan Malaysia akan bankrap akhirnya jika anda, anda semua sebagai rakyat malaysia tidak menyokong pelaksanaan cukai barangan dan perkhidmatan (GST).
  • Jika Malaysia masih tidak melaksanakan GST
  • Kerajaan akan terpaksa pinjam duit lebih banyak dari luar
  • Yang mana akhirnya, Malaysia akan diisytihar bankrap apabila tidak mampu membayar lagi hutang tersebut
  • Sebegitu mudah untuk bankrap hanya kerana tidak melaksanakan GST?
Cuma Berita Semasa agak sedikit pelik dan hairan. Adakah GST satu-merupakan satu-satunya sumber pendapatan negara?
  1. Pertamanya, mana pergi kekayaan pendapatan negara selama ini? Yang keduanya :
  2. Adakah pendapatan tambahan RM27 bilion mampu menyelamatkan negara daripada bankrap, sedangkan realitinya hari ini perbelanjaan tahunan kerajaan mencecah ratusan bilion ringgit setahun, seperti yang dapat dilihat dalam pembentangan bajet setiap tahun? (KLIK SINI)
  3. Hakikatnya, GST lebih memantapkan ekonomi & mempelbagaikan sumber pendapatan kerajaan kerana cukai GST ini akan dinikmati kerajaan secara terus-menerus jika dibandingkan dengan pendapatan minyak & kelapa sawit negara.
Yang boleh buat Malaysia bangkrap bukannya sumber pendapatan negara tetapi apa dia? RASUAH. Ya…Rasuah.
  • Individu A yang berpendapatan lumayan seperti RM20,000 sebulan tidak pernah cukup jika beliau tidak pandai menguruskan kewangannya dan sering boros berbelanja
  • Individu B yang berpendapatan serdahana tetapi seringkali menganalisa dan semak perbelanjaan supaya tidak melebihi kemampuan sebenarnya beliau. Walaupun pendapatan beliau masih kecil , tetapi Alhamdulillah individu B masih mampu menampung kehidupan keluarganya setiap bulan.
Contohnya…..negara Greece. Greece jatuh bukan sebeb tiak melaksanakan GST. Greece turut melaksanakan sistem cukai seakan GST yang dikenali dengan cukai nilai tambah (VAT) pada kadar antara 4.5 peratus dan 23 %. Tetapi Greece tumbang disebabkan :
  1. Tipu angka ekonomi
  2. Salah urus tadbir kewangan negara
  3. Rasuah yang bermaharajalela di Greece (Wang rakyat Greece telah diselewang atau masuk dalam poket kroni, pemimpin politik. Kos pembangunan infrastruktur naik 3,4 malah 6 kali ganda daripada kos asal. Di Greece juga sama se[erti di ___________, ada dipanggil “duit kopi” bagi mendapatkan projek kerajaan.)

Syarikat Penarafan Antarabangsa : Malaysia Masih Dinilai Negatif

Hutang Malaysia 2014

Rakyat Malaysia boleh perhatikan sekarang ini, kerajaan Malaysia begitu berkerja keras dan bersungguh untuk meningkatkan terus pendapatan kantung kerajaan termausklah juga mendapatkan sejumlah USD4.5 bilion (RM13.7 bilion) bagi menampung kembali perbelanjaan boros kerajaan selama ini bagi meletakkan hutang negara ke paras yang lebih stabil selepas ini.

Sehingga ke hari ini, firma penarafan antarabangsa Fitch Ratings masih dengan penilaian negatif terhadap Malaysia kerajaan telah membentangkan Bajet 2014. Apa sebabnya? Dan bagaiaman untuk mengatasi masalah ketidakcukupan pendapatan setiap Malaysia berbelanja? 

Apa pandangan anda?

Tiada ulasan: