Rabu, 18 Disember 2013

Kumpulan peguam: Hentikan aniaya & buli Syiah


MALAYSIA KINI
 
 
 
Kerajaan harus menghentikan kempen anti-Syiah demi kepentingan politik kerana ia sama seperti penganiayaan, kata kumpulan peguam Lawyers for Liberty (LFL).

Membariskan beberapa insiden berkaitan sebelum ini, kumpulan pro hak asasi itu berkata, mereka mengesan kempen yang selaras untuk mengharamkan fahaman Syiah dan sekali gus menjadikannya jenayah.

NONE"Kami melihatnya selari dengan pendakwaan di Myanmar terhadap orang Islam oleh negara majoriti Buddha, yang sangat sedikit tujuannya untuk mempertahankan penganut Buddha atau Buddhisme, tetapi semata-mata demi kepentingan politik.

"Lawyers for Liberty oleh itu menggesa kerajaan dan pihak berkuasa agama berhenti membuli dan mengganggu masyarakat Muslim Syiah, yang jika diteruskan akan mendorong kepada vigilantisme agama dan keganasan terhadap fahaman Syiah, seperti dilihat di Pakistan, Indonesia dan Mesir," kata pengasas bersama LFL Eric Paulsen (atas).

Insiden dibangkitkan LFF, antaranya pendakwaan terdapat dua individu di Perak kerana memiliki bahan bacaan Syiah, kenyataan polis mengaitkan fahaman itu dengan sikap militan dan serangan kepada Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu.

Tiada ulasan: