Khamis, 26 Disember 2013

Demo bantah KDN satu kewajipan



Oleh H FANSURI



"Potonglah kaki tangan seseorang lalu masukkan di tempat 2 x 3 meter dan berilah kebebasan padanya. Inilah kemerdekaan pers di Indonesia..." ~ Soe Hok Gie.

Perkara ini tertuang dalam lembaran catatan diari peribadi Soe Hok Gie, seorang mahasiswa beraliran sosialis, komunis apabila beliau menyatakan sikapnya mengenai amalan dan dasar kebebasan akhbar di negaranya. Diari peribadi itu kemudiannya dibukukan dengan judul; Catatan Seorang Demonstran.

Jauh di Timur Tengah, agak menakjubkan saat Presiden negara haram Israel; David Ben-Gurion mengungkapkan, "The test of democracy is freedom of criticism..."

Ben-Gurion adalah antara penyokong Zionis. Ketika berkuliah di Universiti Warsaw, beliau bergabung dengan pertubuhan Marxis Poale Sion pada 1904. Dia ditahan dua kali dalam Revolusi Rusia pada 1905. Akhirnya, beliau terpaksa berhijrah ke Palestin setahun berikutnya.

Pada tahun 1912, Ben-Gurion berhijrah ke Istanbul, Turki, bagi mengikuti kuliah hukum di Universiti Istanbul itu. Di sinilah beliau menceburi kerjaya sebagai wartawan.

Dan, selepas tiga tahun bekerja wartawan, beliau diusir. Mungkin ketika inilah David Ben-Gurion, mengungkap hal yang berkaitan kebebasan dalam kewartawanan, "The test of democracy is freedom of criticism..." ~ Ujian ke atas demokrasi adalah kebebasan untuk menegur.

Dua cebisan kisah kecil ini bererti, hatta Soe Hok Gie, seorang siswa Cina beraliran Sosialis, Komunis, dan juga Yahudi Zionis David Ben Gurion yang dikenali kejam lagi zalim sekali pun, turut peduli ke atas amalan kebebasan akhbar.

Bagaimanapun, isu kebebasan akhbar mutakhir ini seolah-olah tidak ghairah dibincangkan. Malah, penerbit akhbar dan masyarakat wartawan sendiri tidak bersatu dalam membangkitkan soal tekanan-tekanan yang ditimbulkan oleh pihak Kementerian Dalam Negeri (KDN) ke atas mereka.

Kalau wartawan dan pemilik akhbar sendiri jarang-jarang menunjukkan sikap melawannya, maka bagaimanakah rakyat ingin menyerap derita tekanan yang ditanggung oleh kalangan wartawan, pemodal dan pemilik akhbar itu? Sementara itu, pihak KDN akan terus kekalkan sikap berdiam diri sebagai cara bagi menyelamatkan diri.

Dalam perkembangan terkini, penerbit akhbar The Heat berkata KDN akan memberi jaminan bahawa KDN akan berlaku adil dalam mempertimbang rayuan penggantungan permit penerbitan mingguan itu. Kenyataan pihak pengurusan The Heat itu dilaporkan selepas diadakan satu pertemuan antara pengarang akhbar dan pegawai KDN.

Agak aneh bila melihat sikap KDN itu dirumuskan oleh pihak pengurusan The Heat. Sepertinya, KDN tidak hendak memberi sebarang kenyataan kerana menyedari akan kezaliman yang sedang mereka rancang ke atas penerbitan akhbar itu.

"Pihak pengarang telah bertemu dengan pegawai-pegawai KDN sekali lagi hari ini dan kami memberikan kerjasama sepenuhnya kepada kementerian untuk menyelesaikan perkara ini.

"Pihak kementerian memberikan jaminan yang mereka akan mempertimbangkan rayuan untuk menarik balik penggantungan ini secara adil dan segera," kenyataan itu dipetik daripada kenyataan pihak pengurusan The Heat.

Akhirnya, setiap akhbar akan berhasil ditundukkan oleh KDN dengan peristiwa 'membuli' akhbar-akhbar yang tertindas ini daripada semasa ke semasa. Kitaran ini akan terus berterusan bagi menumbuhkan rasa takut yang ketara jelas di mana-mana.

“Freedom of the Press, if it means anything at all, means the freedom to criticize and oppose,” berkata George Orwell (Eric Arthur Blair), sasterawan Inggris yang terkenal dengan karya Nineteen Eighty-Four dan Animal Farm itu.

Lewat memoir Mikhail Bulgakov; Manuscripts Don't Burn: Mikhail Bulgakov A Life in Letters and Diaries, tertuang ayat-ayat yang melawan usaha penapisan, “To struggle against censorship, whatever its nature, and whatever the power under which it exists, is my duty as a writer, as are calls for freedom of the press. I am a passionate supporter of that freedom, and I consider that if any writer were to imagine that he could prove he didn't need that freedom, then he would be like a fish affirming in public that it didn't need water.”

Ketika Mikhail Bulgakov, pengarang novel The Master and Margarita dari Rusia menganggap penulis yang tidak ingin kebebasan seperti ikan yang mendakwa bahawa mereka tidak perlukan air untuk hidup, maka John Lewis, seorang pemimpin hak asasi manusia berkata...

"We live in a country where we're supposed to have freedom of the press and religious freedom, but I think to some degree, there's a sense of fear in America today, that if you say the wrong thing, what some people will consider what is wrong, if you step out of line, if you dissent, whether you be an entertainer, that somehow and some way this government or the forces to be will come down on you."

Ini luahan seorang pimpinan hak asasi Amerika Syarikat yang dilihat menjuarai amalan kebebasan akhbar dan kebebasan bersuara. Di Malaysia, KDN sudah dedahkan ketakutannya sendiri dengan mengelak bercakap-cakap dengan media selepas mereka menggantung permit The Heat.

Tidak syak lagi, keberanian dan kesedaran rakyat itulah yang membuatkan KDN akan semakin tertekan. Tindakan menurunkan rakyat ke jalan raya untuk bantah Akta Mesin Cetak dan Penerbitan (AMCP) mesti dilakukan segera. Tertekannya KDN dan Najib Razak, bererti zaman kekuasaan mereka semakin menuju era kemerosotan.

Tiada ulasan: