Ahad, 8 Disember 2013

Tanah depan rumah dibawa arus deras


Tanah depan rumah dibawa arus deras  
Zulkarnain (kanan) sedang memantau belia kampung yang datang membantu untuk membina jambatan sementara di depan rumah mertuanya


ROMPIN – Sebuah keluarga di Kampung Bangkong, di sini, mengalami detik cemas apabila tanah di hadapan rumah mereka hakis dibawa arus air hingga menjadikan ia bagaikan sebuah anak sungai.

Kejadian itu mengejutkan ahli keluarga terbabit yang berada hampir dengan kawasan hakisan tersebut.

Seorang menantu kepada keluarga tersebut, Zulkarnain Mahdi, 38, berkata, arus air yang mengalir di parit tersebut sangat deras ketika itu. 
 
“Ada dua salur air yang dibina di bawah jalan di depan rumah kami tetapi saiznya tidak dapat menampung air yang deras dan banyak mengalir ketika itu hingga ia naik ke atas tanah di hadapan rumah.

“Kami melihat-lihat arus dan ada yang bermain air. Saya nampak ada rekahan pada tanah yang dilalui air itu dan selepas itu terus saya tidak membenarkan sesiapa pun bermain air lagi,” katanya.

Kejadian yang berlaku pada hari Selasa lalu itu menyukarkan keluarga berkenaan untuk keluar ke jalan utama.

“Nasib baik pada hari Rabu banjir sudah mula surut sedikit dan air yang deras itu tidak terus naik menghampiri laman rumah. 
“Beberapa orang anak muda kampung dan saudara mara membantu membuat jambatan sementara bagi memindahkan motor dan sebagai persediaan jika air terus naik,” katanya.

Beliau yang bekerja sebagai tentera di kem Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) Kuantan pulang bercuti dan terperangkap di kampung kerana banjir.

“Saya tidak tahu bila baru boleh balik ke Kuantan kerana di sana juga dilanda banjir yang lagi besar berbanding di sini,” katanya.

Tiada ulasan: