SPPBS  
SPPBS


SHAH ALAM - Suara Guru-Masyarakat Malaysia (SGMM) kecewa apabila permohonan untuk berbincang dengan pihak Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) berhubung kepincangan sistem Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) dan Sistem Pengurusan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (SPPBS) tidak dilayan sehingga kini.

Menurut Ketua Gerak Kerjanya, tiada maklum balas diterima terhadap surat permohonan yang dihantar pada 30 November lalu.

“SGMM kecewa kerana Tan Sri Muhyiddin Yassin selaku Menteri Pendidikan tidak memberi respon dengan surat permohonan SGMM bertarikh 30 November 2013.

“Ia untuk mengadakan Mesyuarat Meja Bulat bagi membincang dan mencari jalan penyelesaian kepada masalah kepincangan sistem PBS,” katanya dalam satu kenyataan.

Beliau berkata pihaknya tetap bertegas agar sistem  PBS dan SPPBS itu dimansuhkan.

“SGMM tetap bertegas mahu PBS ini dimansuhkan dan diganti dengan sistem peperiksaan yang ditambah baik.

“Kita tidak mahu murid Tingkatan 3 tahun 2014 ini menjadi 'Tikus Makmal' diuji dengan sistem kedua tercorot di Asia Tenggara, merujuk kepada keputusan Program Penilaian Antarabangsa Pelajar (PISA),” katanya.

Sinar Harian sebelum ini melaporkan gesaan SGMM yang mahu perbincangan meja bulat dibuat secara terperinci antara kementerian dengan guru-guru bagi menyelesaikan isu ini.

“Saya sudah hantar surat itu melalui e-mel kepada kementerian. Saya mendapat tahu surat itu sudah diterima pihak KPM, cuma tidak ada maklum balas daripada mereka sehingga hari ini (3 Disember).

“Kami sudah bersedia untuk berjumpa dengan pihak KPM sendiri untuk bincang mengenai isu ini. Isu ini sudah dijawab dalam Parlimen tetapi jawapan yang diberi Timbalan Menteri I dan Timbalan Menteri II tidak menjawab kepada persoalan yang diajukan. Mereka hanya menjelaskan teori pelaksanaan PBS itu sendiri,” katanya.

Semalam, Menteri Pendidikan Kedua, Datuk Seri Idris Jusoh memberitahu, KPM sedang membangunkan modul PBS yang baharu menggunakan teknologi Java dan HTML 5 yang lebih cekap dan ringan berbanding teknologi sebelumnya.
 
Beliau memberitahu persidangan Dewan Negara bahawa pendekatan baharu dalam pengurusan kapasiti pemprosesan di pusat data secara 'on-demand' itu diambil bagi membolehkan keupayaan pemprosesan ditingkatkan mengikut keperluan.
 
Kementerian juga melaksanakan beberapa penambahbaikan dalam modul PBS baharu dengan menyediakan keupayaan 'cache' bagi membolehkan PBS terus beroperasi walaupun secara 'off-line'.