Jumaat, 6 Disember 2013

Hentikan retorika di PWTC, segera bantu rakyat - Mapim

Mohd Azmi Abdul Hamid


MAPIM kesal keadaan yang sedang sangat mendesak di Kuantan dan Kemaman yang ditenggelami air melibatkan puluhan ribu yang menunggu bantuan dan membayangkan bagaimana menghadapi penderitaan pasca banjir bila menghitung barangan rumah yang punah , namun,  perhimpunan di PWTC yang selesa berhawa dingin , para Menteri dan perwakilan  berbahas dan berpantun ditayang ke seluruh  media kerajaan yang sebenarnya adalah milik rakyat.

Jika dipertimbangkan skala penderitaan yang sedang dihadapi rakyat , sepatutnya perhimpunan para pemimpin Melayu yang terus beretorika di PWTC itu ,  merengkas acara dan terus bergagas melihat penderitaan rakyat.

Apa yang dideritai rakyat itu bukan kecil. Melihat gambar yang dipapar dalam media menunjukkan bagaimana sebuah ibu negeri asal Perdana Menteri lumpuh oleh banjir yang luar biasa besar.

Cukup melihat keadaan rakyat kecil , muda , tua , yang uzur , wanita yang menggendong bayi , meredah air , sepatutnya menginsafkan para perwakilan bahawa ini bukan masanya  mempamirkan kepetahan berbicara di PWTC yang disambut dengan tepukan dan gelak ketawa .

Apakah keadaan separah Kuantan dan Kemaman yang memperlihat rakyat berhadapan musibah besar , tiba-tiba para pemimpin dari sayap pemuda , wanita dan putri lantang dan sibuk bercakap soal menghentam parti lawan dan menuntut jawatan.

Tidak cukup dengan itu , berkeras suara pula menuntut orang Melayu bersatu bertindak memberi amaran kepada kaum lain yang dituding mengkhianati kerajaan.

Sementara itu Presiden dalam ucapan dasarnya , pula mengerah fikiran untuk melampiaskan serangan kepada seteru politik dan buat pertama kali dalam sejarah perhimpunan 67 kali perhimpunanparti tersebut menayangkan video pemimpin lawan ditengah-tengah ucapan dasar.

Dimanakah kematangan dan kedewasaan politik perhimpunan Melayu jika ketika rakyat menghadapi penderitaan yang berat , politik merasuk sanubari perwakilan dari presiden sehingga ahli biasa.

Kami kesal dengan sikap ini. Suara seorang Ahli Parlimen supaya diusulkan Kuantan diistihar dharurat diherdik dan ditolak mentah-mentah.

Kami mendesak para pemimpin perhimpunan Melayu yang gah dan mewah itu turun segera ke Pahang , Trengganu serta Kelantan kerana banjir kali ini menunjukkan tanda mala petaka yang berskala besar.

Janganlah membuat kenyataan bahawa keadaan dalam kawalan, sedangkan puluhan ribu rakyat yang menjadi mangsa terkapai-kapai mendambakan bantuan dengan segera.

Mapim telah melancarkan Skuad Misi Bantuan Mangsa Banjir dan telah mengantar bantuan makanan , keperluan kanak-kanak dan membuka saluran akaun Tabung Mapim untuk orang ramai menyalurkan sumbangan.

Keadaan sehingga hari ini maseh menunjukkan bantuan memang maseh sangat diperlukan .

Sila hubungi Ketua Misi Abdullah Ismail 019 989 3707 yang sedang berusaha mengujudkan Pos Kecemasan MAPIM di lokasi yang didapati tidak mendapati bantuan yang mencukupi kerana terputus hubungan.

(*) Penulis adalah Presiden MAPIM

Tiada ulasan: