SHAH ALAM – Perdana menteri atau menteri perlu bertanggungjawab dengan segala isi kandungan jawapan yang dikeluarkan di Parlimen meskipun ia disediakan oleh pegawai-pegawainya.
 
Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, meskipun prosiding dalam Parlimen kebal dari undang-undang namun jika jawapan yang dikemukakan tidak benar, namun menteri masih perlu bertanggungjawab.
 
Malah katanya, pegawai yang berkaitan juga boleh didakwa atas tuduhan membohong dan boleh dituduh bersama menteri berkenaan.
 
 “Pegawai-pegawai yang menyediakan jawapan tidak kebal. Mereka masih bertanggungjawab terhadap isi kandungan jawapan. Jika didapati mereka tidak tentukan jawapan yang disediakan oleh mereka berasas kepada kebenaran, kerana tidak berasas kepada maklumat dan bukti yang sahih, mereka boleh dituduh sengaja mencuba melindungi menteri kerana menyembunyikan kebenaran.
 
“Dengan perkataan lain menteri masih boleh dituduh membohong dan pegawai juga akan dituduh bersama. Menteri lebih bertanggungjawab kerana dikehendaki menyemak dan menentukan jawapan yang dibuat atas namanya adalah benar,” katanya melalui catatan terbaharu di blognya, hari ini.
 
Minggu lalu, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak membuat pindaan kepada jawapan kerajaan pada Mac lepas di Parlimen bahawa baki pelaburan 1MDB yang diuruskan oleh Cayman Monetary Authority sebanyak US$1.103 bilion, telah ditebus dalam bentuk aset dan bukannya wang tunai.
 
Mengulas lanjut, Dr Mahathir mendakwa kemungkinan 1MDB terlibat dengan penggubahan wang haram.
 
“Perdana Menteri telah jelaskan bahawa wang sebanyak USD 1 bilion tidak dibawa balik ke Malaysia kerana Bank Negara akan mengganggu urusan keluar masuk wang yang lebih dari 50 juta. Setahu saya bank-bank telah diarah menyoal urusan yang lebih dari RM50,000. Jika urusan tidak ada kaitan dengan ‘money laundering’, iaitu yang didapati secara haram, ia tidak jadi masalah.
 
“Soalnya apakah 1MDB dengan pengetahuan penasihatnya terlibat dengan ‘money laundering’, sehingga wang dari Cayman Islands terpaksa disimpan di Singapura? Singapura juga memeriksa dengan teliti wang yang masuk-keluar negara itu bagi mengelak jenayah ‘money laundering’. Apakah 1MDB tidak tahu akan peraturan Monetary Authority of Singapore?
 
“Atau apakah tujuan sebenar untuk berbohong berkenaan penyimpanan wang ini di Singapura, iaitu sebenarnya tidak ada wang yang disimpan di sana, bahawa wang sebanyak lebih USD 1 bilion sudah hilang? Jika tidak dapat dibuktikan wang ini ada di Singapura, maka sekali lagi, pegawai dan menteri bersalah kerana berbohong,” katanya.
 
Menurutnya lagi, Bank Negara Malaysia (BNM) juga bersalah berdasarkan undang-undang negara jika didapati melindungi pembohongan berkaitan wang 1MDB tersebut.
 
Dalam pada itu, beliau turut melahirkan kekesalan apabila berlaku pilih kasih dalam siasatan sebarang jenayah di negara ini.
 
“Pegawai-pegawai kerajaan yang hidup lebih mewah daripada pendapatan mereka biasanya disiasat oleh jabatan hasil dalam negeri. Tetapi apabila Menteri atau orang awam tertentu diketahui hidup terlalu mewah, siasatan tidak dibuat. Sebaliknya orang yang membuat laporan polis berkenaan perkara tertentu disiasat.
 
“Amatlah menyedihkan apabila ternampak ada pilih kasih dalam siasatan jenayah. Hari ini, Malaysia sudah disenaraikan sebagai antara 10 negara yang rasuah berleluasa. Rakyat Malaysia tertakluk kepada undang-undang yang sama. Janganlah hendaknya ada pilih kasih dan diskriminasi dalam menguatkuasakan undang-undang,” katanya.