Ahad, 31 Mei 2015

KWSP, Tabung Haji dan KWAP tidak patut selamatkan 1MDB



Oleh Robin Stanley Augustin


Pengkritik 1Malaysia Development Bhd (1MDB) tanpa penat melancarkan serangan demi serangan dan situasi ini pastinya akan lebih menjadi hangat untuk beberapa hari dan minggu mendatang.

Desakan untuk tindakan diambil kepada pengurusan tertinggi 1MDB semakin kuat daripada  pihak kerajaan dan pembangkang yang selama ini berpecah. Malah Timbalan Perdana Menteri baru-baru ini menyertai desakan pemecatan lembaga pengarah 1MDB dan siasatan segera dijalankan.

Sudah beberapa bulan sejak, DAP (Tony Pua), PKR (Rafizi Ramli) dan mantan perdana menteri Dr Mahathir Mohamad, menyuarakan penentangan kepada syarikat pelaburan dimiliki kerajaan itu.

Akhirnya, kata-kata akan diterjemahkan kepada tindakan yang lebih proaktif apabila pengumuman terkini Rafizi (kiri) bahawa dia dan dua orang lagi wakil rakyat PKR akan memohon injuksi mahkamah kepada agensi berkaitan kerajaan seperti Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), Lembaga Tabung Haji dan Kumpulan Wang Persaraan (KWAP) bagi menghalang mereka daripada melabur dalam 1MDB dan anak-anak syarikatnya. 

“Injuksi kepada KWSP, Tabung Haji dan KWAP dijangka akan difailkan pada 29 Mei berasaskan sebab kerana pengurusan dana itu cuai, tergesa-gesa dan tidak bertanggungjawab dalam pelaburan mereka di dalam 1MDB yang boleh menyebabkan kerugian kepada penyimpan dan pelabur mereka,” kata Rafizi dalam laporan yang dikeluarkan oleh The Malaysian Insider, selain menambah yang hanya tindakan proaktif boleh melindungi kepentingan penyimpan. 

Selain itu Rafizi juga berkata yang rancangan sudah digerakkan untuk melantik sebuah institut penyelidikan berkecuali untuk mengetahui samada penyimpan dalam ketiga-tiga dana itu mahu menarik kembali pelaburan dalam 1MDB, dan jika mereka mahu 1MDB ditutup. 

Rafizi juga berkata adalah lebih baik jika tiga agensi berkaitan kerajaan untuk menarik kembali pelaburan mereka dalam 1MDB kerana ia mempunyai risiko yang sangat tinggi. 

KWAP mempunyai pelaburan sebanyak RM1.4 bilion dalam 1MDB dan anak syarikatnya, KWSP melaburkan RM1.52 bilion dalam anak syarikat 1MDB dan Tabung Haji mempunyai bon bernilai RM920 juta dalam pembangunan hartanah Bandar Malaysia yang dimiliki oleh 1MDB. 

Bulan lepas, dana haji itu membeli 0.63 hektar tanah di kawasan perbankan Tun Razak Exchange (TRX) daripada 1MDB yang menimbulkan kemarahan awam sebelum ia dijual semula.


Tindakan Rafizi untuk memfailkan injuksi perlu disokong. Kerana hanya tindakan proaktif yang boleh memastikan kepentingan penyimpan terjaga. 

Siapa yang boleh salahkan penyimpan yang berasa tidak selesa?

Jika anda mendapati duit anda dilaburkan dalam sesuatu yang mempunyai hutang sebanyak RM 42bilion, tidakkah anda berasa bimbang?

Berikutan kontorversi perjanjian pembelian tanah antara Tabung Haji-TRX, penyimpan mula mengeluarkan duit mereka kerana hilang keyakinan, dan ketua pegawai eksekutif lembaga itu mengakui yang dana yang disimpan telah berkurangan daripada RM 71 juta kepada RM 40 juta, pada bulan Mei sahaja, berbanding empat bulan pertama tahun ini. 

Sudah sekian lama, rakyat Malaysia telah mengamanahkan duit mereka kepada dana-dana ini, dan sebelum ini dana ini tidak mengecewakan. KWSP misalnya mempunyai rekod baik peningkatan keuntungan dan dividen yang tinggi. 

Bagaimanapun, tidak seperti penyimpan Tabung Haji, penyumbang KWSP tidak boleh sesuka hati mengeluarkan simpanan mereka pada bila-bila masa. 

Saga 1MDB telah merisaukan ramai rakyat Malaysia yang dana ini diekploitasi untuk menyelamatkan 1MDB dan menyedarkan orang ramai yang sudah sampai masanya untuk menggunakan hak mereka bagi menentukan bagaimana penjaga dana ini menggunakan duit penyimpan. 

Samada Rafizi akan berjaya atau tidak, hanya masa akan menentukan. 

Mungkin selepas ini, mereka yang berjuang menjaga kepentingan kita boleh membentuk mekanisma penghalang bagi memastikan duit rakyat ini tidak dilaburkan dalam pelaburan yang boleh dipersoalkan. 

Dana berkaitan kerajaan juga perlu menjauhkan diri mereka daripada 1MDB demi kepentingan penyimpan dan reputasi agensi. 

Diharapkan lebih ramai orang, terutama mereka daripada Barisan Nasional dan Umno, akan ke depan untuk menyokong tindakan ini atau memfailkan injuksi mereka sendiri.- bm.theantdaily.com 


Tiada ulasan: