Ahad, 31 Mei 2015

Anwar kian uzur, najis berdarah

MALAYSIAKINI


 


Selepas hampir empat bulan meengkok di dalam penjara, kesihatan Datuk Seri Anwar Ibrahim menunjukkan tanda-tanda semakin merosot dengan tekanan darah tidak menentu, selain ada simptom najis berdarah.

Menurut Ketua Whip PKR Datuk Johari Abdul, Anwar kini telah kehilangan kira-kira enam kilogram berat badannya semenjak ditempatkan di Penjara Sungai Buloh pada Februari lalu.

"Terdapat juga simptom kesan darah pada sampel najis beliau yang memerlukan pemeriksaan perubatan secara lebih dekat,” katanya di sidang media di Ibu Pejabat PKR di Petaling Jaya hari ini.

Turut hadir tiga orang anak perempuan Anwar iaitu Nurul Izzah, Nurul Nuha (gambar) dan Nurul Hana.

Johari yang juga Ahli Parlimen Sungai Petani berkata, mengenai tekanan darah bekas timbalan perdana menteri itu, pemeriksaan menunjukkan kadarnya tidak menentu.

Katanya, ada ketika bacaan tekanan darah Anwar setinggi 163/108 dan ia berlaku walaupun sedang menjalani rawatan perubatan.

Ditanya apakah punca najis Anwar berdarah, Johari berkata, perkara itu di luar pengetahuannya.

Bahu kanan cedera

"Saya pun tak tahu kenapa. Mungkin usus Datuk Seri berdarah. Mungkin disebabkan pemakanan, saya pun tak pasti," katanya kepada pemberita selepas sidang media.

Selain itu, Johari berkata, kecederaan pada bahu kanan Ketua Umum PKR itu kini semakin serius sehingga memerlukan pemeriksaan ujian saringan resonan magnetik (MRI).

Walaupun permintaan Anwar untuk mendapatkan rawatan selanjutnya dilengahkan dan tidak diendahkan selama beberapa minggu, namun bekas ketua pembangkang itu akan dimasukkan ke Hospital Kuala Lumpur pada Selasa depan untuk pemeriksaan, pemerhatian dan rawatan perubatan.

Menyatakan kekesalan atas kelewatan itu, Johari berkata, permintaan mudah untuk menjalani pemeriksaan MRI ke atas bahu Anwar tidak diendahkan untuk beberapa minggu.

Sehubungan itu, Johari bersama ahli keluarga Anwar menggesa Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Zahid Hamidi menjamin kesihatan Anwar dan membenarkan bekas timbalan perdana menteri itu berada di hospital selama mana diperlukan.

"Kegagalan kerajaan untuk memenuhi tuntutan ini merupakan sebuah pencabulan hak asasi Anwar untuk mendapatkan rawatan perubatan yang adil dan saksama," kata Johari lagi. 


Tiada ulasan: