Sabtu, 30 Mei 2015

Ahli PAS bebas pilih pemimpin atau ikut telunjuk DAP, kata Hadi

ANTARAPOS.COM


Post Pic

 
 
MARANG: Terpulang kepada ahli PAS untuk memilih pimpinan parti pada muktamar ke-61 kali ini, kata Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang.
 
Beliau berkata terpulang kepada ahli-ahli PAS sama ada hendak memilih pemimpin sendiri atau mengikut telunjuk DAP.
 
“Jika ada parti lain macam DAP, yang ada pandangan tentang PAS, pandangan dia (DAP) tentang PAS, parti lain termasuk DAP hendak suruh begini, hendak suruh begini. Jadi terpulang kepada ahli-ahli PASlah hendak bebas (pilih) diri dia sendiri, hendak ikut dasar dia atau hendak ikut DAP,” tegasnya kepada media, semalam.
 
Ketika ditanya dua kumpulan ulama dan profesional pada pemilihan Muktamar Tahunan PAS kali ini, beliau menjelaskan kedua-dua pihak mempunyai calon tetapi salah satunya menjadi pilihan DAP.
 
“Tak timbul lagi ulama sebab dua-dua ada ulama. Belah ini ada ulama, belah itu ada ulama. Dua-dua ada ulama. Cuma satunya yang DAP hendak, satunya DAP tak nak…pilihlah.
 
“Saya hendak beri peluang kepada ahli-ahli PAS sama ada hendak pilih hak kita sendiri atau hak yang DAP hendak. Mungkin ada pemimpin yang dipersetujui DAP dan sependapat dengan DAP,” jelasnya.
 
Inilah kenyataan Hadi paling 'pedas' buat masa ini bersabit pemilihan PAS mengaitkan rakan sekutunya dalam Pakatan Rakyat, DAP, buat masa ini.
 
Hadi juga seolah-olah mengiyakan terdapat campurtangan DAP pada pemilihan parti kali ini.
 
Hadi dan pimpinan DAP sebelum ini saling berbalas kenyataan secara terbuka apabila masing-masing tidak berpuas hati dalam isu pelaksanaan hudud di Kelantan.
 
 

Tiada ulasan: