Oleh Hazlan Zakaria
Semakan belanjawan 2015 Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak Bajet Kajian telah diungkapkan untuk menjawab soalan pengkritik dan penganalisis politik mengenai isu apa yang harus kerajaan "campur tangan", dalam hal isu-isu ekonomi yang dijangka, dan banjir teruk baru-baru ini dan kejatuhan harga minyak.
Tetapi mungkin ada sesuatu yang perlu diawasi, kerana ini boleh menjadi satu lagi peluang untuk pentadbiran Najib menjalankan muslihat, pentadbiran yang diketahui menukar belanjawan-belanjawan yang diluluskan Parlimen dengan belanjawan-belanjawan tambahan yang dibentangkan kemudiannya.
Mungkin apa yang digelar campur tangan itu hanyalah satu lagi peluang untuk Najib menjalankan kegiatan biasanya.
Tetapi
apa jua yang berlaku, dalam semakan itu beliau ada menyentuh mengenai
isu-isu utama yang menjadi perbalahan sementara menantikan pengumuman.
Kepada mereka yang meminta beliau untuk lebih berjimat, beliau ada berbuat demikian, lebih kurang.
Beliau
menjimatkan RM400 juta dengan menangguhkan program Khidmat Negara dan
RM300 juta lagi dengan mengenepikan perolehan-perolehan kerajaan yang
tidak penting. Manakala RM1.6 bilion lagi telah dijimatkan dengan cara
'mengoptimumkan' perbelanjaan kerajaan dalam perkhidmatan, acara,
mesyuarat dan perkhidmatan profesional.
Kerajaan
sering dituduh membazir dengan menganjurkan acara-acara mewah dan
sesi-sesi mesyuarat lanjutan mahal di resort-resort dan hotel terpilih.
Tidak
diketahui jika perkhidmatan profesional ini termasuklah
perunding-perunding atau perkhidmatan perundingan yang menelan belanja
tinggi yang Najib gemar lantik, tetapi ada baiknya jika ia dilakukan.
Namun
sesetengah pengkritik seperti setiausaha agung PKR Rafizi Ramli masih
tidak berpuas hati dengan potongan-potongan ini, yang mereka lihat
sebagai tidak cukup, menyeru supaya banyak lagi yang dijimatkan, seperti
jet-jet peribadi milik kerajaan .
Bagi mereka yang meminta lebih perbelanjaan untuk merangsang ekonomi, beliau ada memberikannya.
Namun
ia bukannya perbelanjaan baru, sebaliknya ia mengalihkan belanjawan
yang telah diluluskan buat perolehan kerajaan supaya menggunakan sumber
tempatan, serta memberi keutamaan kepada kontraktor-kontraktor
tempatan.
GLC dan jabatan kerajaan
juga diminta memastikan supaya 30 peratus daripada perolehan mereka
adalah daripada pengeluar tempatan, manakala dari segi pelaburan GLC
dan GLIC juga diminta mencari lebih banyak peluang di dalam negara.
Najib
juga bercakap mengenai penubuhan dana-dana berjuta ringgit untuk
membantu program pemulihan banjir dan membina semula
perniagaan-perniagaan tempatan dan juga bantuan seperti mengurangkan
levi pekerja asing untuk mengurangkan perbelanjaan perniagaan.
Walaupun
ini mungkin bukan isu utama, perbelanjaan tambahan kerajaan untuk
merangsang ekonomi atau projek-projek mega yang dikatakan sebahagian
pihak sebagai harus diwujudkan untuk menjana kestabilan ekonomi, ia
sekurang-kurangnya merupakan satu bentuk suntikan lebih banyak wang
kerajaan ke dalam ekonomi tempatan.
Namun
langkah-langkah selebihnya yang beliau umumkan adalah tidak lebih
daripada pengurusan fiskal yang berhemat dan pelaksanaan wajar
dasar-dasar kewangan yang telah diumumkan yang perlu diberi perhatian
susulan, sama ada ada atau tidak campur tangan.
Ini
termasuk perkara-perkara seperti merangsang perdagangan antarabangsa
dan serantau, memastikan pendaftaran keseluruhan untuk GST, dan
memastikan liputan berkesan ke Pelabuhan Klang, yang sebagai hab
pengangkutan utama negara, seharusnya menjadi keutamaan.
Sememangnya pengumuman semakan semula belanjawan Najib mungkin telah dijelaskan dengan terlalu baik, jadi ia perlu diawasi.
Seperti
yang telah ditegaskan DAP, bajet itu telah diluluskan oleh Parlimen
dan sebagai badan pembuat keputusan tertinggi negara ini, ia mesti
dibawa berbincang sekali lagi apabila belanjawan itu diselaraskan atau
dikaji semula.
Kebimbangan parti
pembangkang persekutuan itu ada benarnya, kerana kerajaan pusat
pimpinan BN telah dikritik kerana ‘menyeludup’ masuk
perbelanjaan-perbelanjaan ke dalam pembentangan-pembentangan belanjawan
tambahan.
Apa yang membimbangkan
adalah semakan belanjawan atau "campur tangan" ini dilakukan tanpa
kelulusan parlimen, dan mungkin satu lagi muslihat untuk menyembunyikan
atau menyeludup masuk perkara-perkara lain.
Tiada
gunanya jika ia adalah pengenalan semula peluang putar belit untuk
manjadikan kroni lebih kaya, memberikan lebih banyak gula-gula kepada
pengundi... atau penubuhan lebih banyak lagi dana-dana pembangunan yang
kabur.
Lebih-lebih lagi, jika
dilihat dari sejarah fiskal kerajaan kita, sekalipun perbelanjaan itu
bersih dan sesuai dengan kriteria keperluan, hal ketelusan dalam
perolehan kerajaan dan ketirisan yang direkodkan dalam Laporan Ketua
Audit Negara seterusnya, masih perlu menjadi perhatian.
Jadi sama ada tindakan berbelanja atau menyimpan, jaga-jaga dengan "campur tangan" baru ini, atau kroni yang akan untung.
No comments:
Post a Comment