Rabu, 6 Mei 2015

Pengundi FELDA sokong Pas naik 12 peratus

 FMT Reporters

Daripada 15 kawasan FELDA, Pas mendakwa menang di tiga kawasan dan mendapat undi popular di lima kawasan jauh lebih baik berbanding PRU13 apabila Pas kalah di kesemua 15 kawasan itu.

Tuan-Ibrahim-Tuan-Man_pas_spr_pkr_600



PETALING JAYA: Sokongan pengundi FELDA kepada Pas dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) Rompin meningkat 12 peratus berbanding Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).

Analisis awal yang dibuat parti itu juga mendapati, daripada 15 kawasan FELDA di Rompin, Pas menang di tiga kawasan dan mendapat undi popular 45 peratus atau lebih di lima kawasan yang lain.

Peningkatan sokongan terhadap Pas itu dilihat pencapaian yang membanggakan kerana pada PRU-13, UMNO menang di kesemua 15 kawasan FELDA.

Analisis Pas juga mendapati, UMNO menang besar di kawasan Orang Asal dan perkampungan tradisional tetapi kalah teruk di kawasana golongan menengah atau separa bandar seperti Bandar Muadzam Shah.

Pesuruhjaya Pas Pahang, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man mengakui sokongan pengundi FELDA kepada Pas amat begitu dan membanggakan.

“Peningkatan sokongan ini agak memberangsangkan. Ini fenomena agak baik,” katanya.

Antara isu dipercayai mengurangkan sokongan pengundi FELDA kepada UMNO ialah pelaksanaan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST), harga kelapa sawit yang rendah dan isu perumahan generasi kedua.

Datuk Hasan Arifffin menewaskan calon Pas, Nazri Ahmad dengan majoriti 8, 895 undi.
Hasan memperoleh 23,796 undi manakala Nazri 14,901 undi.

Tiada ulasan: