MALAYSIAKINI
Pelan menyelamat Malaysia Airlines (MAS) yang akan diumumkan oleh
Khazanah Nasional Berhad pada hujung bulan ini sukar mencapai
matlamatnya tanpa kesetiaan dan amanah oleh para pekerja dan kesatuan
sekerjanya, kata seorang ahli akademik.
Dr Ahmad Zaharuddin Sani Ahmad Sabri, Timbalan Pengarah Institut
Pemikiran Tun Dr Mahathir Mohamad di Universiti Utara Malaysia, berkata
apa yang perlu dilakukan sekarang ialah semua pihak, tidak kira daripada
peringkat atasan atau bawahan hendaklah bersama-sama berganding bahu
dengan niat memulihkan semula MAS sebagai syarikat penerbangan yang
unggul.
"Kalau pekerjanya tidak dapat menjayakan misi dan visi kehendak
pengurusan, MAS tidak akan pergi ke mana-mana. Begitu juga dengan
keadaan MAS ketika ini apabila sudah didampar, dibentangkan polisi dan
visi yang baharu, para pekerjanya harus setia dan amanah dalam
menjayakan matlamat ini," katanya kepada Bernama.
Beliau berkata dalam keadaan MAS kini dilanda kegawatan kewangan yang
teruk, ini bukanlah masanya untuk para pekerja bertanya apakah boleh
dilakukan syarikat itu untuk mereka tetapi sebaliknya, sebagai pekerja
apakah sumbangan dan pengorbanan mereka untuk mengeluarkan MS daripada
kepompong masalah kewangannya.
Dr Ahmad Zaharuddin memberi contoh yang pernah berlaku di Singapura,
apabila Singapore Airlines menghadapi masalah kewangan, purata
pekerjanya bersetuju untuk menerima potongan gaji dan ramai di antara
mereka sendiri yang berkorban dengan mengatakan sanggup meninggalkan
syarikat penerbangan itu kerana masalah utama ialah masalah kewangan.
"Jadi untuk menyelamatkan syarikat tersebut, dana harus diminimumkan
pengeluarannya. Antara cara lain ialah seperti mana yang dilakukan oleh
Singapore Airlines dengan memotong gaji. Adakah para pekerja di setiap
peringkat pengurusan dan juga di bawah Kesatuan Sekerja MAS sanggup
berkorban sebegitu kerana sayangkan MAS," tanya beliau.
Dr Ahmad Zaharuddin juga meminta para pengkritik pelan pemulihan MAS
supaya sama-sama berfikir dan duduk semeja berbincang dengan pihak-pihak
yang berkepentingan kerana katanya, memang senang mengkritik tetapi
apakah idea-idea yang mereka berikan itu boleh membantu ataupun
menjahanamkan.
Beliau tidak bersetuju dengan pandangan bahawa oleh kerana MAS telah
menghadapi masalah kewangan selama berpuluh tahun, negara tidak perlu
lagi menanggung kerugiannya atau lebih baik ditutup.
"Saya tidak bersetuju, yang penting sekarang ini adalah bagaimana kita
menarik rambut daripada tepung, rambut tidak terputus, tepung tidak
berselerak. Kita perlukan para kakitangan, kerana mereka adalah
pendukung kepada MAS, kita perlukan pengurusan MAS, kerana mereka juga
yang akan menjayakan misi ini," katanya.
MAS mencatat kerugian sebanyak RM1.3 bilion bagi tahun kewangan 2013 dan
RM400 juta pada suku pertama 2014. MAS dijangka mencatatkan kerugian
berterusan pada suku kedua 2014 susulan pembatalan tiket penerbangan
serta tempahan ekoran insiden MH370 dan MH17.
Investment Bank dalam nota kajiannya menyatakan, penswastaan MAS adalah
cara terbaik bagi menyusun semula operasi dan memperbaiki kedudukan
syarikat.
Meskipun MAS berdepan dengan krisis kewangan dan masalah imej ekoran
tragedi MH370 and MH17, pemegang saham utamanya, Khazanah Nasional Bhd
pada awal Ogos lalu telah mengambil langkah berani apabila mengumumkan
untuk mengambil alih MAS.
Menurut Dr Ahmad Zaharuddin, walaupun para penganalisis menyatakan
langkah penswastaan boleh menyelamatkan MAS, sehingga kini tiada pihak
ketiga selain Khazanah Nasional yang tampil untuk 'membeli' MAS.
“Secara realistik, adakah pihak ketiga mahu membeli MAS dalam keadaan
sedia ada? Kerugian tahun demi tahun, tenaga kerja yang berlebihan dan
kontrak yang berat sebelah merupakan masalah-masalah utama yang
membebankan MAS,” katanya.
“Cuba fikir, kalau Khazanah tidak tampil, bolehkah MAS terus beroperasi?
Dan sekiranya perbalahan dalaman MAS menyebabkan Khazanah menarik diri,
apa akan jadi kepada syarikat penerbangan ini?,” tanya beliau.
Mengenai pelbagai tuntutan dan syarat yang dibuat oleh kesatuan sekerja
MAS terhadap syarikat itu, beliau berkata mereka perlu bersikap
bertanggungjawab dan tidak harus menjadi batu penghalang kepada pelan
pemulihan itu.
"Semua rakyat tidak mahu MAS ditutup, kita sayangkan MAS. Jika tidak ada MAS, tidak adalah Kesatuan Sekerja MAS," katanya.
- Bernama
Tiada ulasan:
Catat Ulasan