RAKYATNEWS
KUALA LUMPUR - Khazanah Nasional Bhd akan mengumumkan pelannya
untuk membaik pulih keseluruhan Malaysia Airlines (MAS), pelan yang
dianggap oleh penganalisis sebagai "ibu segala penstrukturan semula"
esok.
Sektor korporat Malaysia sebelum ini telah menyaksikan pelbagai bentuk
dan saiz penstrukturan semula namun tiada yang dapat menandingi yang
terbaharu ini.
Sekalipun begitu, para penganalisis pantas menghujahkan walaupun usaha
itu untuk menyelamatkan MAS, ia tidak akan berbentuk "selamatkan MAS
dengan apa jua cara".
Pengarah FA Securities Sdn Bhd, Zakie Ahmad Shariff berkata:"Semua orang
mesti sedar. Khazanah satu-satunya 'wira' yang tampil untuk
menyelamatkan MAS. Akan tetapi sebagai pemegang amanah dana rakyat,
keupayaan Khazanah bukan tiada batasnya."
Maksudnya setiap orang yang terangkum dalam ekosistem MAS mesti turut
berusaha untuk memastikan kejayaan pelan serta tidak menyerahkan
bulat-bulat kepada Khazanah.
Sumber rapat kepada Khazanah memberitahu Bernama pelan itu harus dilihat
sebagai "perjanjian negara" atau sejenis kontrak yang melibatkan
Khazanah, kepimpinan MAS, pekerja dan kesatuan, vendor, pembekal serta
rakan kongsi dan rakyat, disokong oleh kesungguhan politik tahap
tertinggi menerusi jaminan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.
Najib yang mahu semua pihak terlibat merapatkan saf, menyatakan MAS
merupakan sebahagian sejarah Malaysia, simbol maruah, cita-cita serta
tempat di dunia, dan perubahan yang dibuat akan memastikan syarikat
penerbangan itu menjadi sebahagian kisah masa depan Malaysia.
Anggota Parlimen Sekijang Anuar Manap berkata Perdana Menteri melaburkan
masa dan kesungguhan politiknya bagi menyokong pelan baik pulih untuk
menyelamatkan MAS.
"Ini jelas menunjukkan ada kesungguhan politik tahap tertinggi,
sementara kaedah dan pembiayaan pula menerusi Khazanah, akan tetapi
setiap orang dalam ekosistem MAS juga harus menyumbang bagi
menjayakannya," kata beliau.
Sumber rapat kepada Khazanah berkata jika tiada komitmen daripada semua pihak, MAS tidak dapat diselamatkan.
Para penganalisis berkata rekod Khazanah dalam menguruskan lebih 60
syarikat terbesar di negara ini menunjukkan hampir kesemuanya
berprestasi baik dan adalah tidak adil untuk memilih satu atau dua
syarikat yang bermasalah.
Portfolio pertumbuhan Khazanah melonjak lebih tiga kali ganda dalam
tempoh 10 tahun lepas dan disebabkan sektor swasta tidak membuat
sebarang tawaran untuk MAS dalam tempoh sedekad lalu, Khazanah tidak
berupaya menjual syarikat penerbangan itu.
Cabang pelaburan strategik kerajaan Malaysia itu yang memiliki 69.4
peratus MAS, pada awal bulan ini mengumumkan akan memperoleh baki 30.4
peratus yang tidak dimilikinya menerusi pembelian balik saham pada 27
sen sesaham melibatkan kos berjumlah RM1.38 bilion untuk memulakan
penstrukturan semula.
"Khazanah telah menyelesaikan hampir semua isu lainnya dan berkembang
menjadi juara serantau, justeru memang ia pihak terbaik untuk
menyelesaikan masalah MAS melainkan pengkritik boleh menamakan pihak
yang lebih berkelayakan," kata sumber itu.
"Jika ada yang boleh buat lebih baik, tampillah. Pada masa ini yang kita
dengar hanya perbalahan berbentuk teori dan hasrat-hasrat yang tidak
disokong," katanya, menambah Khazanah menjangkakan keraguan tentang
pelan itu, namun tidak menduga kesinisan.
"Orang lain boleh cakap 'Selamatkan MAS' tetapi bagi Khazanah memang
jelas 'selamatkan MAS tapi bukan dengan apa juga cara kerana kami
pemegang amanah duit rakyat," kata sumber itu lagi.
Sentimen itu diulang oleh Anuar yang berkata: "Hanya Khazanah boleh
selamatkan Malaysia Airlines. Pada masa ini hanya organisasi itu yang
tampil untuk berbuat demikian dan mempunyai cara serta misi".
Tiada ulasan:
Catat Ulasan