Sabtu, 9 Mei 2015

Dr Asri minta alim ulama jangan senyap isu TH

 
Mereka perlu bersuara atas tanggung jawab amar makruf mungkar nahi mungkar iaitu mengajak kebaikan dan mencegah kemungkaran.


dr maza,ulama



PETALING JAYA: Golongan ulama diminta supaya tidak berdiam diri dalam isu pembelian tanah di Tun Razak Exchange (TRX) milik 1MDB oleh Lembaga Tabung Haji (TH) pada harga berkali ganda lebih tinggi.

Mufti Perlis, Datuk Dr Asri Zainul Abidin berkata, golongan itu bertanggungjawab bersuara atas dasar amal makruf nahi mungkar iaitu mengajak manusia melakukan perkara kebaikan dan amencegah manusia daripada melakukan perkara tidak baik.

Beliau berkata, TH merupakan lambang kebanggaan ekonomi umat Islam dan apa yang berlaku amat memalukan orang Islam di negara ini.

“Golongan agama tidak boleh berdiam diri. Di sinilah tanggung jawab amar makruf dan nahi mungkar mesti ditunaikan. TH menjadi salah satu dari lambang ekonomi umat Islam. Apa yang berlaku ini benar-benar boleh menjatuhkan maruah umat Islam dalam negara ini,” katanya.

Asri berkata, siasatan telus perlu dijalankan untuk membawa mereka yang khianat kepada amanah negara ke muka pengadilan.

Merujuk kepada tiga pegawai atasan TH yang ada kaitan secara langsung dengan 1MDB, Asri berkata, jika berita yang disebarkan itu berasas, ia merupakan perkhabaran yang sangat mendukacitkan.

“Mereka semua yang terlibat , tidak memadai sekadar meletakkan jawatan,” katanya.

Tiga pegawai atasan itu, Pengarah TH , Tan Sri Esmee Ismail yang merupakan Ahli Lembaga Penasihat 1MDB, Timbalan Pengarah TH, Datuk Johan Abdullah juga merupakan Pengerusi anak syarikat 1MDB, Edra Energy manakala Panel Pelaburan TH, Datuk Abdul Samad Alias adalah Ahli Panel Penasihat 1MDB.

Tiada ulasan: