Lebih baik fokus isu UEC, tulisan jawi yang masih tak selesai
NAH! Kebimbangan
Presiden gerakan Islam, Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA), Haji Aminuddin
Yahaya mengenai kemungkinan Tun Dr Mahathir Mohamad mengguna pakai
idea-idea lama selepas memangku tugas menteri pendidikan ternyata benar.
Pada ketika itu Haji Aminuddin berkata:
“Rakyat sedang berasa bimbang adakah Tun M mampu memberi idea-idea baru
untuk menambah baik sistem pendidikan memandangkan perbezaan usia beliau
dan perkembangan pendidikan semasa semakin canggih dan berubah-ubah
dengan cepat”.
“Kemungkinan beliau hanya akan
menjalankan idea-idea lamanya adalah besar”. Perkara berkenaan
dinyatakan sehari selepas Dr Mahathir melantik dirinya sebagai pemangku
menteri pendidikan bagi menggantikan Dr Maszlee Malik.
Pengumuman pelaksanaan semula Pengajaran
dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI)
nyata mengejutkan ramai pihak, terutamanya golongan akademik dan ibu
bapa kepada anak-anak yang menjadi mangsa dasar berkenaan.
Rakyat sama sekali tidak menyangka, pada
ketika negara mengharapkan kewujudan sekolah satu aliran direalisasikan
di bawah Dr Mahathir, alih-alih tanpa angin dan ribut kerajaan
berhasrat melaksanakan PPSMI pula.
Walhal, banyak lagi isu lain yang boleh
Tun Mahathir kemukakan untuk anak-anak bangsa. Tidak pun, Tun selesaikan
dahulu isu-isu yang menjadi polemik negara ketika ini. Isu UEC, puak
sana sibuk desak minta diiktiraf. Sudah tahu tidak ikut silibus
pendidikan negara, masih tidak tahu malu ‘paksa’ iktiraf.
Begitu juga isu tulisan jawi. Pertubuhan
radikal Cina, Dong Zong sekeras-kerasnya tidak mahu dimasukkan dalam
mata pelajaran Bahasa Melayu di sekolah vernakular. Nah, sepatutnya Tun M
selesaikan isu ini dahulu. Jangan biarkan mereka ‘pijak kepala’.
Berbalik kepada PPSMI, menurut
statistik, sepanjang pelaksanaan PPSMI dari tahun 2003 sehingga 2012
dilaporkan, hampir tiga juta murid gagal dan perkara itu sudah pasti
memberi kesan kepada masa depan mereka.
Tidak dapat dinafikan ada murid-murid
yang berjaya meloloskan diri dari cabaran PPSMI dengan cemerlang,
sehingga melanjutkan pelajaran ke peringkat tertinggi serta memiliki
pekerjaan yang baik.
Namun begitu, nisbah mereka yang berjaya jika nak dibandingkan dengan yang gagal amat luas seperti perumpamaan langit dan bumi.
Pedang di sini bukan untuk berhujah
panjang lebar berkenaan keburukan PSSMI, kerana Pedang yakin sudah ramai
para cendekiawan dan akademik telah mengulasnya secara mendalam serta
terperinci.
Apa yang diharapkan kini, Dr Mahathir
sebagai menteri pendidikan dan orang nombor satu negara menilai semula
kertas kerja serta nasihat yang pernah dihasilkan oleh kumpulan
penyelidik tempatan termasuk luar negara berkenaan kegagalan PPSMI.
Ingat! Jangan sesekali membiarkan
keputusan berkenaan PPSMI dibuat oleh golongan politik lagi, biarlah
kali ini ia berpaksikan kepada saranan atau pendapat golongan yang
benar-benar dekat dengan bidang pendidikan.
Selain itu, diharapkan juga, Dr Mahathir
dapat mempertimbangkan beberapa cadangan alternatif bagi menambah baik
penguasaan bahasa Inggeris seperti menambah tempoh masa pembelajaran di
sekolah atau sebagainya.
Pedang yakin dan percaya penawar kepada
masalah penguasaan bahasa Inggeris yang lemah terutama dalam kalangan
murid-murid Melayu mampu diatasi, sekiranya semua pihak bersatu hati
serta berusaha secara bersama menyelesaikannya dengan tidak mengulangi
formula yang terbukti salah.
Jangan perjudikan lagi masa hadapan
anak-anak yang tidak bersalah ini, di bahu mereka bukan sahaja terletak
harapan ibu bapa tetapi juga negara sebagai generasi yang akan memimpin
suatu masa nanti.
Kata Pedang: Betul juga kata Prof Teo Kok Seong, bagaimana murid nak belajar Sains, Matematik jika Bahasa Inggeris lemah
No comments:
Post a Comment