Jumaat, 31 Mei 2019

Mahkamah tolak rayuan Ku Nan untuk ketepikan arahan serah pasport

THE MALAYSIAN TIMES
 


PUTRAJAYA: Bekas Menteri Wilayah Persekutuan, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor, yang menghadapi dua pertuduhan atau menerima rasuah berjumlah RM3 juta, gagal mengetepikan arahan agar beliau menyerahkan pasportnya kepada mahkamah.

Ini susulan satu keputusan sebulat suara oleh tiga hakim Mahkamah Rayuan untuk menolak rayuan Tengku Adnan terhadap keputusan yang dibuat oleh hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, Mohd Nazlan Mohd Ghazali, pada 28 Jan, tahun ini.

Hakim Datuk Umi Kalthum Abdul Majid, yang mengetuai pasukan hakim itu berkata, panel tidak diyakinkan bahawa hakim Mahkamah Tinggi telah melakukan kesilapan dalam pertimbangan dengan menolak permohonan Tengku Adnan agar tidak menyerahkan pasport.

“Hakim (Mahkamah Tinggi) telah mempertimbangkan semua faktor yang berkaitan dalam melaksanakan pertimbangan dalam perundangannya,” katanya semasa menyampaikan keputusan itu.
Hakim yang lain ialah Datuk Harmindar Singh Dhaliwal dan Datuk Lau Bee Lan.

Anggota Parlimen Putrajaya itu, yang hadir di mahkamah, merayu kepada arahan Mahkamah Tinggi untuk mengetepikan permohonan agar dia menyerahkan pasportnya kepada mahkamah dengan menaikkan jumlah jaminan.

Hakim Mohd Nazlan mengekalkan keputusan Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur (kes itu kemudian dipindahkan ke Mahkamah Tinggi) dengan menetapkan jaminan RM500,000 ke atas Tengku Adnan, 69, dan agar dia menyerahkan pasport kepada mahkamah sementara menunggu tamat kesnya.

Dalam permohonannya, Tengku Adnan juga mencadangkan agar wang jaminan dinaikkan dari RM500,000 ke RM1 juta dan beliau bersedia melaporkan diri di pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) setiap bulan, jika diperlukan.

Terdahulu, peguam Tengku Adnan, Datuk Tan Hock Chuan mengemukakan bahawa hakim Mahkamah Tinggi dalam keputusannya menghujahkan bahawa anak guamnya adalah berisiko penerbangan.

“Hakim Mahkamah Tinggi salah, anak guam saya tidak berniat untuk melarikan diri kerana dia ingin membersihkan namanya daripada sistem berkenaan. Beliau juga telah dua kali memperoleh pasport sementara dan memulangkannya kepada mahkamah. Ini menunjukkan anak guam saya bukan berisiko penerbangan,” katanya.

Timbalan Pendakwaraya Awam, Julia Ibrahim membalas bahawa penyerahan pasport itu adalah syarat penting agar perbicaraan dapat diteruskan tanpa sebarang penangguhan.

Beliau berkata, Tan tidak dapat menunjukkan bahawa hakim Mahkamah Tinggi salah dalam pertimbangan ketika memberi keputusan memandangkan tertuduh boleh memohon pasportnya dipulangkan sementara dari masa ke semasa.

“Saya juga mengemukakan bahawa dokumen berkenaan menunjukkan tarikh pertemuannya di Indonesia dan pendaftaran persekolahan anaknya di Australia telah diberi lebih awal. Jadi, tidak ada sebab tertuduh tidak membuat permohonan terdahulu,” katanya.

Pada 15 Nov lepas, Tengku Adnan mengaku tidak bersalah terhadap pertuduhan menerima gratifikasi RM1 juta daripada seorang ahli perniagaan, Tan Eng Boon, menerusi cek Public Bank milik Pekan Nenas Industries Sdn Bhd yang dideposit ke dalam akaun CIMB Bank milik beliau (Tengku Adnan) bagi mendapatkan kelulusan ke atas satu permohonan oleh Nucleus Properties Sdn Bhd (kini dikenali sebagai Paragon City Development Sdn Bhd) bagi mendapatkan nisbah plot kawasan berkenaan dengan pembangunan di atas Lot 228, Jalan Semarak, Kuala Lumpur, pada 27 Dis, 2013.

Beliau juga berhadapan dengan satu pertuduhan alternatif di mana dalam kapasiti beliau sebagai Menteri Wilayah Persekutuan, beliau didakwa menerima RM1 juta tanpa pertimbangan daripada Tan menerusi satu cek Public Bank milik Pekan Nenas Industries Sdn Bhd yang dideposit ke dalam akaun beliau, meskipun mengetahui bahawa Tan, adalah pengarah Nucleus Properties Sdn Bhd (kini dikenali sebagai Paragon City Development Sdn Bhd), yang mengambil berat tentang majlis rasminya.

Pada 12 Dis, beliau didakwa sebagai seorang kakitangan awam dan dalam kapasiti sebagai Menteri Wilayah Persekutuan menerima barangan berharga, tanpa pertimbangan, berjumlah RM2 juta daripada Chai Kin Kong, menerusi cek Hong Leong Islamic Bank milik Aset Kayamas Sdn Bhd,
yang dideposit ke dalam akuan CIMB milik Tadmansori Holding Sdn Bhd yang mana beliau (Tengku Adnan) mempunyai kepentingan dan beliau tahu mempunyai hubungan dengan majlis rasminya, pada 14 Jun, 2016. –Bernama 

Tiada ulasan: