MALAYSIAKINI
Seorang suri rumah yang hamil diarah turun dari sebuah pesawat Airasia
di Denpasar, Bali, Indonesia tiga tahun lalu kerana tidak mempunyai
sijil perubatan menyatakan beliau layak dari segi kesihatan untuk
melakukan perjalanan, mendapat RM43,999 sebagai gantirugi oleh Mahkamah
Rayuan di Putrajaya semalam.
Patricia Karen Chew Mei Yik, 44, dan suaminya Michael Januarius, 57,
memenangi saman ke atas Airasia Berhad selepas tiga panel hakim
membenarkan rayuan mereka untuk membatalkan keputusan Mahkamah Tinggi
mengenai saman itu.
Hakim Mahkamah Rayuan Datuk Abdul Wahab Patail memberikan gantirugi khas
kepada pasangan itu sebanyak RM18,999 dan juga gantirugi am berjumlah
RM25,000.
Beliau juga memerintahkan Airasia membayar faedah lima peratus setahun
mulai 27 Disember 2011, tarikh writ difailkan untuk penyelesaian penuh
saman itu.
Hakim Abdul Wahab yang mempengerusikan panel itu dengan Hakim Datuk
David Wong Dak Wah dan Datuk Abang Iskandar Abang Hashim juga
memerintahkan Airasia membayar RM10,000 sebagai kos perundangan kepada
pasangan itu.
Dalam pernyataan tuntutan mereka, Chew dan Januarius, seorang ahli
perniagaan, berkata mereka membeli tiket penerbangan pergi balik ke Bali
pada 2 Februari 2011.
Mereka berkata selepas menghabiskan percutian mereka di Bali
bersama-sama dengan anak perempuan mereka ketika berumur empat tahun
(kini 7 tahun), mereka menaiki pesawat untuk pulang ke Kuala Lumpur pada
26 Februari 2011.
Pasangan itu mendakwa sebelum pesawat itu berlepas, seorang pramugari
bertanyakan sama ada Chew, yang ketika itu hamil 28 minggu, sama ada
beliau mempunyai surat daripada doktor yang mengesahkan beliau layak
dari segi kesihatan untuk melakukan perjalanan menggunakan pesawat.
Chew berkata beliau mendapat sijil dari pakar sakit puan, Datuk Dr Ang
Chin Guan dari Sime Darby Specialist Centre Megah Sdn Bhd yang
dikeluarkan pada 11 Februari 2011.
Bagaimanapun, beliau memberitahu pramugari terbabit sijil itu diserahkan
kepada seorang pramugari yang namanya beliau tidak dapat diingat dalam
pesawat pada 20 Februari 2011 semasa bertolak dari Kuala Lumpur ke
Denpasar.
Chew mendakwa pramugari terbabit memberitahu beliau dalam nada suara
marah bahawa semakan dalam sistem online tidak dapat mengesan sijil itu
dan Chew dimaklumkan supaya mendapatkan sijil baru dari doktor.
Pada ketika itu, suami Chew memutuskan bahawa beliau kekal di dalam
pesawat untuk pulang ke Kuala Lumpur tanpa isteri dan anaknya kerana
beliau perlu menghadiri satu majlis resepsi korporat di Kuala Lumpur.
Bagaimanapun, pasangan itu mendakwa pramugari terbabit memberitahu
mereka supaya pergi ke pintu depan untuk berbincang tetapi sebaik mereka
berada di situ, seorang pengawal keselamatan mengarahkan mereka untuk
turun dari pesawat dan kemudiannya menutup pintu pesawat.
Pasangan itu berkata mereka kehilangan bagasi tangan mengandungi sebuah
kamera dan sebuah komputer riba yang ditinggalkan di dalam pesawat.
Pasangan itu berkata mereka kecewa dan diaibkan dengan cara keadaan itu dikendalikan.
Chew kemudiannya memperoleh sijil layak dari segi perubatan di lapangan
terbang Denpasar yang membenarkan keseluruhan keluarga itu untuk menaiki
pesawat lain ke Kuala Lumpur.
Dalam pembelaan mereka, Airasia menafikan Chew dan keluarganya menerima
layanan kasar sambil menambah petugasnya dilatih berdepan sebarang
keadaan membabitkan penumpang dengan sabar, tenang, sopan dan secara
profesional.
Syarikat itu mendakwa petugas mereka dalam insiden itu hanya menjalankan
tugas mereka mengikut prosedur operasi standard dan peraturan yang
dikuatkuasakan.
Pada 29 Ogos, 2012, Mahkamah Tinggi di Shah Alam menolak saman mereka.
Chew dan Januarius diwakili peguam M.Manoharan manakala Airasia diwakili Zaini Mazlan dan Raja Nurul Iylia Raja Mohd Tajuddin.- Bernama
No comments:
Post a Comment