Oleh SUBKY ABDUL LATIF
SAYA
bukan perwakilan dalam Muktamar PAS. Saya pro dan pertahan ulama dalam
semua masa. Pertama kali jawatan Timbalan Presiden PAS cuba dicabar oleh
bukan ulama setelah ketiadaan Ustaz Fadzil Noor, saya kata pada
Almarhum Syed Mohamad Syed Hassan, petugas Pejabat Agung PAS, seorang
awam PAS yang boleh bercakap dengan semua pimpinan PAS.
Sekalipun Perlembagaan PAS tidak menyebut hitam putih Presiden dan Timbalan Presiden PAS mesti ulama kerana kedua-duanya dikehendaki duduk dalam Majlis Syura Ulama sebagai penasihat utama Majlis Syura Ulama.
Sekalipun Perlembagaan PAS masa itu memperuntukkan empat daripada
anggota Majlis Syura itu adalah dari Ahli Jawatankuasa PAS Pusat,
Presiden dan Timbalan Presiden adalah orang paling berautoriti untuk
menjadi penasihat kepada Majlis Syura.
Ada janggalnya kalau dua jawatan itu atau salah satu daripadanya tidak
duduk dalam Majlis Syura. Daulat orang paling kanan dalam Jawatankuasa
PAS Pusat itu seperti kurang gigi dibandingkan dengan ahli jawatankuasa
yang menjadi ahli Majlis Syura. Mereka terpaksa mendengar penjelasan
daripada orang bawahnya yang menjadi ahli Majlis Syura mengapa Majlis
Syura buat begitu dan begini.
Walaupun protokol kadang-kadang melecehkan, tetapi organisasi yang anjal ada protokol dan adabnya.
Saya adalah orang paling tidak setuju apabla Mohamad Sabu dicalonkan
jadi Timbalan Presiden tetapi dia dapat mengenepi Timbalan Presiden
yang tersalah pilih yang paling tidak cocok dengan jawatan itu.
Dua
ulama paling kanan dan lebih berwibawa tidak dapat mengenepikannya,
tetapi dengan penampilan Mat Sabu secara teknikal PAS bebas daripada
bebannya.
Mat Sabu sudah jadi Timbalan Presiden pertama bukan ulama dalam era kepimpinan ulama.
Keadaan sudah berubah selepas kematian Haji Yusof Rawa dan Ustaz Fadzil Noor.
Keadaan sudah berubah selepas kematian Haji Yusof Rawa dan Ustaz Fadzil Noor.
Saya tidak ada kedudukan dalam parti lagi. Tetapi saya berada di gerai,
di bengkel cuci kereta dan di surau.
Saya dengar apa orang kata dan apa persepsi orang tentang itu dan ini dalam PAS. Apa orang PAS kata tentang partinya dan apa orang luar kata tentang PAS. Dan saya juga dengar melalui telefon tentang PAS.
Saya dengar apa orang kata dan apa persepsi orang tentang itu dan ini dalam PAS. Apa orang PAS kata tentang partinya dan apa orang luar kata tentang PAS. Dan saya juga dengar melalui telefon tentang PAS.
Apa yang saya rasa terdapat pertembungan yang ketara antara ulama dan
profesional. Ada macam-macam tafsiran tentang konsep kepimpinan ulama.
Ada kata, ada geng ustaz dan ada geng profesional. Walaupun ada
penjelasan semi ilmiah bagi mencairkan pertembungan pemikiran itu, ia
tidak meredakan perbezaan sesama sendiri.
Semua menerima konsep kepimpinan ulama itu, tetapi mereka berbeza
pandangan mengenainya. Dalam banyak perkembangan jawatan yang dipegang
ulama cuba diambil alih orang profesional dan jawatan yang profesional
pegang hendak diambil oleh ulama. Benarlah ia dibenarkan oleh demokrasi
yang diamalkan dan ahli serta perwakilan yang menentukan semua, tetapi
ia berkembang.
Kedudukan
Mat Sabu jadi perhatian. Dia mempertahankan jawatan itu. Tetapi dia
tentunya akan dicabar. Ia tidak sekadar proses demokrasi, tetapi ia
boleh dilihat untuk menjatuhkannya. Semangat tidak suka bertanding macam
dulu telah berubah. Dibimbangi pertandingan untuk jawatan itu, akan
merancakkan lagi pertembungan antara ulama dan profesional.
Orang tanya saya, saya pilih siapa? Saya jawab, saya pilih Mat Sabu.
Jawapan saya itu bertentangan dengan pendirian saya selama ini.
Mengapa?
Saya tetap kata, pendirian saya tidak berubah dan pilihan terbaik untuk Timbalan Presiden wajarlah ulama.
Tetapi dalam kes Mat Sabu, saya kira dia sudah memegang jawatan itu.
Mencabarnya tidak dilihat bagi mengembalikan jawatan itu kepada ulama
tetapi akan merenggangkan lagi pertembungan antara dua golongan itu. Ia
akan dilihat sebagai mahu membuang atau menggulingkan Mat Sabu.
Buat jangka waktu yang terdekat ini elakkan pertembungan itu supaya jangan lebih jarak.
Timbalan yang digantikan dulu tidak membawa pertembungan kerana semua
selesa dengan kejadian itu.
Kesan politik dulu kosong. Tetapi sekarang berbeza. Kesan politiknya ada dan Mat Sabu sendiri membawa aura politik.
Kesan politik dulu kosong. Tetapi sekarang berbeza. Kesan politiknya ada dan Mat Sabu sendiri membawa aura politik.
Jika dia digantikan pun dia tidak akan hilang daripada arus politik. Tetap dia jadi crowd puller utama
dalam PAS. Sejak lebih 20 tahun dulu dialah penarik keramaian pendengar
dan kawasan mana yang mahu mendapat derma kilat yang besar mesti
panggil Mat Sabu. Dalam banyak ceramah Ustaz Fadzil tak mahu bercakap
selepas Mat Sabu. Dia nak bercakap dulu.
Dia saja yang bolah menyamai Anwar Ibrahim sekarang. Malah ada yang
kata, dia lebih sedap daripada Anwar. Dialah perancang dan pencetus ujuk
rasa Bersih yang beberapa kali. Unjuk rasa itu dikira tekanan dan
kejayaan politik yang besar. Selain daripada Ustaz Bakar Chik, Mat
Sabulah yang banyak kali kena ISA dan acap ditahan polis.
Jangan perkecil impak politik yang PAS dapat daripada Mat Sabu. Tidak ramai yang boleh jadi sepertinya.
Sekalipun saya adalah pro ulama, tetapi hari ini untuk mendapatkan
ulama yang diterima oleh semua sukar. Ketika era kepimpinan ulama
diperkenalkan, semua bulat menerima Haji Yusof Rawa. Tidak yang menolak
Ustaz Fadzil. Semua minat Ustaz Hadi dan Ustaz Nik Abdul Aziz Nik Mat.
Tetapi ulama yang dapat keistemewaan itu tidak ada sekarang.
Yang menyebabkan timbul pertembungan antara ulama dan profesional itu
adalah kerana ulama yang hendak diketengahkan itu tidak ada.
Saya jumpa Mat Sabu baru-baru ini. Saya kata kepadanya, dia boleh kekal
sebagai Timbalan Presiden. Tetapi dia jangan bercadang untuk menjadi
Presiden. Dia mesti bekerja mengekalkan Presiden mesti seorang ulama.
Dia mesti mencari mana-mana ulama bagi menjadi Presiden dan dia jadi
pembantu Presiden.
Sekiranya berlaku kekosongan jawatan
Presiden semasa dia jadi Timbalan Presiden, dia mesti tolak tawaran
untuk memangku jawatan Presiden apa lagilah jadi Presiden. Maka dia
mesti berusaha mencari seorang ulama untuk memangku jawatan Presiden itu
dengan dia kekal sebagai Timbalan Presiden.
Dengan cara ini
Mat Sabu dipercayai dapat merapatkan kembali perbezaan dan pertembungan
antara dua golongan yanag sudah wujud dalam parti itu yang saya tiada
lagi yang dapat memberi formula bagaimana PAS boleh dikembalikan seperti
tahun 1980-an dan 1990-an dulu.
Dia dengar cakap saya
dan dia mengangguk. Saya harap dia menimbangkan nasihat saya. Saya juga
bimbang kalau kedudukan yang ada itu terlucut daripadanya sedang
persiapan tidak ada bagi melahirkan pimpinan yang diterima oleh semua,
PAS jadi sebuah gerakan yang lembik.
Antara yang mendorong adanya tuntutan supaya Presiden dan Timbalan itu
mesti ulama ialah kerana bimbang jika berlaku sesuatu kepada Presiden,
maka Mat Sabu akan memangku Presiden dan kemungkinan jadi Presiden pula
selepas itu.
Dato' Asri
Muda menerajui PAS dulu disebabkan dua ulama di atasnya, Dr
Burhanuddin al-Hilmy sebagai Presiden ditahan ISA dan uzur, Prof
Zulkifli Muhammad sebagai Timbalan meninggal dalam kemalangan jalan
raya. Maka Asri memangku kemudian disahkan sebagai Presiden.
Apa yang PAS perlu perhatikan bagi memullihkan pimpinan ulama ialah
bagaimana antara kerusi Naib Presiden itu dapat diisi oleh ulama yang
berwibawa, muda pula dan dapat diterima oleh semua. Dalam jawatankuasa
Pusat itu juga perlu ada ulama yang mahir politik.
Saya tidak suruh buang Naib yang ada, tetapi Naib itu adalah tangga yang teratas untuk ulama naik ke atas.
Mat Sabu tidak terasa dia diundurkan apabila dia sendiri nanti
mengisytiharkan masanya berundur telah tiba. PAS jangan jadi parti yang
dilihat membuang pemimpinnya. Kita sudah ada pengalaman membuang
pemimpin. Jangan ia diulangi.
Saya tidak disuruh berundur. Saya berundur sebelum saya disuruh
berundur dan setelah saya rasa ada tanda-tanda saya patut berundur. Mat
Sabu juga mesti begitu.
No comments:
Post a Comment