Selasa, 21 Oktober 2008

Ketua Pemuda: Zahidi umum pendirian esok

Oleh ZANARIAH ABD MUTALIB


PETALING JAYA: Ketua Umno bahagian Padang Besar, Datuk Zahidi Zainul Abidin kekal dengan perdiriannya iaitu berkemungkinan besar menarik diri daripada bertanding jawatan Ketua Pemuda Umno.

Zahidi berkata, beliau akan bertemu dengan Badan Perhubungan Umno Negeri Perlis hari ini untuk menyatakan hasratnya itu sebelum mengumumkan pengunduran beliau Rabu ini.

"Saya kena maklumkan dulu kepada perhubungan negeri, lebih elok. Kemudian barulah saya buat pengumumuman (untuk menarik diri)," katanya ketika dihubungi mStar Online, hari ini.

Zahidi berkata, beliau menarik diri kerana tidak mempunyai masa yang cukup untuk berkempen merebut jawatan itu kerana perlu memberikan komitmen penuh terhadap Umno bahagiannya.

"Dalam masa dua minggu ini, saya memang tak sempat nak berkempen. Yang lawan saya semuanya 'giant' pula," katanya.

Zahidi setakat ini hanya memperolehi satu pencalonan iaitu daripada bahagiannya.

Saingan merebut kerusi Ketua Pemuda kini tertumpu kepada tiga calon iaitu Exco Pemuda Umno, Datuk Mukhriz Mahathir yang kini merupakan satu-satunya calon yang telah melepasi kuota dengan 63 pencalonan; Naib Ketua Pemuda, Khairy Jamaluddin dengan 36 pencalonan dan Pengerusi Perhubungan Umno Selangor, Datuk Seri Dr Khir Toyo dengan 27 pencalonan.

Zahidi berkata, Mukhriz dilihat berpeluang besar untuk memenangi jawatan tersebut kerana beliau berada dalam apa yang disifatkannya sebagai 'arus Mahathir' (merujuk kepada bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad).

"Datuk Seri Khir Toyo juga berpeluang kerana beliau juga dalam arus yang sama.

"Sementara itu, Khairy pula akan menempuhi laluan yang sukar kerana beliau dilihat dibayangi bapa mentuanya (Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi) lebih daripada kemampuannya sendiri," katanya.

Tiada ulasan: