Jumaat, 24 Oktober 2008

Bukan Islam mulai faham Dasar Membangun Bersama Islam

Mohd Nor Yahya


KOTA BHARU - Masyarakat bukan Islam kini semakin memahami dasar Membangun Bersama Islam (MBI) yang dilaksanakan di Kelantan, kini genap 18 tahun.

Pengerusi jawatankuasa Pembangunan Islam, Pendidikan dan Dakwah, Ustaz Mohd Amar Abdullah berkata, kerajaan negeri tidak pernah meminggirkan masyarakat bukan Islam dan mereka diberi layanan yang sama.

"Kerajaan negeri juga melibatkan kaum bukan Melayu dalam program kerajaan termasuk melantik mereka jawatan tertentu termasuk penghulu dan ahli majlis daerah," katanya ketika menjawab soalan Abdul Fatah Haron (PAS-Bukit Tuku) pada persidangan Dun hari ini.

Beliau berkata, setiap dasar yang dilaksanakan di Kelantan berteras kepada MBI.
"Dasar itu juga sudah menjadi ikutan beberapa negeri terutamanya negeri di bawah Pakatan Rakyat," ujarnya.

Sementara itu, Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Usahawan, Perdagangan dan Perpaduan Masyarakat, Dato' Anuar Tan Abdullah berkata, seramai 75 usahawan dilahirkan sejak 2006 melalui kewujudan Dataran Usahawan di setiap jajahan.

Ketika menjawab soalan dari Ustaz Abdullah Ya'kub (PAS-Air Lanas) katanya, projek Dataran Usahawan dibina di 13 lokasi di seluruh negeri membabitkan kos RM30,000 hingga RM50,000 setiap satu.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Wanita, Keluarga dan Kesihatan Negeri, Wan Ubaidah Omar ketika menggulung perbahasan titah ucapan diraja berkata, golongan armalah, warga emas dan anak yatim akan terus dibela kerajaan negeri.

Katanya, kerajaan negeri berusaha bersungguh-sungguh memberi pelbagai bantuan kepada mereka termasuk melalui Jabatan Kebajikan Masyarakat, skim Takaful Kifaalah, dan skim bantuan pinjaman tanpa faedah.

Beliau juga berkata, pelbagai langkah telah diambil bagi menangani masalah rumah tangga seperti mengadakan program Cakna Keluarga yang melibatkan wakil rakyat dan masyarakat setempat.

"Bagi membela nasib golongan armalah pula pasukan Hawariah telah ditubuhkan bagi memantau kehidupan mereka yang terdiri daripada wanita kematian suami dan ditinggalkan suami tanpa memberi nafkah," ujarnya.

Manakala Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Pelancongan dan Kebudayaan, Dato' Takiyuddin Hassan berkata, tindakan Speaker Dun menghalang wartawan Berita Harian membuat laporan persidangan wajar memandangkan laporannya keterlaluan bertujuan mengeruhkan hubungan antara kerajaan negeri dan istana.

Menurutnya juga hubungan kerajaan negeri dengan pusat dalam bidang pelancongan begitu baik, namun dalam konteks di Kelantan kurang mendapat kerjasama daripada Majlis Tindakan Pelancongan Negeri Kelantan (MTPNK).

"Sehingga kini saya masih lagi tidak dapat berbincang bersama Pengerusi MTPNK yang juga Adun Kuala Balah, Abdul Aziz Derasid," ujar beliau.

Oleh itu beliau berharap teguran Sultan Kelantan setidak-tidaknya membolehkan MTPNK bekerjasama rapat dengan Pusat Pelancongan Negeri (TIC) bagi mempertingkatkan industri pelancongan di negeri ini. - mj _

Tiada ulasan: