Sabtu, 9 Mei 2015

Nur Firuza Amira Kini 'Anak Angkat' YPM

Oleh: KEMALIA OTHMAN


Karim dan isterinya, Datin Norhaffiza Husni bermesra dengan Nur Firuza Amira ketika melawat keluarga kanak-kanak itu di Taman Batu Muda, Batu Caves, Khamis.
 
 
 
KUALA LUMPUR: Yayasan Pelajaran Mara (YPM) bersetuju untuk mengambil seorang daripada dua anak mangsa kemalangan maut di Lebuhraya Duta-Ulu Klang (DUKE) sebagai anak angkat dibawah program yayasan itu.

Perkara tersebut dinyatakan Setiausaha Sulit Kanan kepada Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Abdul Karim Mustafa sebagai salah satu cara untuk mengurangkan beban keluarga mangsa.

"Datuk Seri Shafie Apdal meminta agar pihak Yayasan Pelajaran Mara mengambil anak sulung mangsa iaitu Nur Firuza Amira yang kini berusia tujuh tahun sebagai anak angkat dibawah program anak angkat.

"Pengerusi Yayasan Pelajaran Mara iaitu Datuk Yusoff Dohab juga sudah bersetuju membiayai persekolahan kanak-kanak tersebut," katanya kepada mStar Online.

Beliau ditemui selepas menziarah dua anak mangsa iaitu Nur Firuza Amira dan adiknya, Nur Firuza Akila, 3 di kediaman mangsa, di Batu Caves, di sini, Khamis.

Tambahnya lagi, menerusi program anak angkat itu, YPM  bertanggungjawab menanggung persekolahan kanak-kanak itu sehingga tamat peringkat menenggah.

"Menerusi program tersebut, Mara akan menanggung perbelanjaan bermula dari sekolah rendah hingga menengah iaitu RM80 hingga RM100 setiap bulan.

"Jika selepas sekolah menengah dia ingin menyambung pelajaran di institusi pengajian tinggi, tindakan susulan akan dilakukan untuk tajaan peringkat pengajian tinggi," ujarnya.


Karim mewakili Kelab Motosikal Berkuasa Tinggi Independent Regiment menyampaikan sumbangan kepada Norma Toso yang juga ibu mangsa kemalangan DUKE.

Beliau berkata, buat masa ini, YPM menumpukan kepada anak pertama mangsa kerana kanak-kanak tersebut sudah bersekolah.

Dalam pada itu, Abdul Karim berkata, beliau akan membantu keluarga tersebut bagi menyelesaikan beberapa urusan yang tertangguh selepas kematian mangsa.

"Keluarga ini masih banyak yang perlu dibantu. Mereka juga ada menyatakan kekeliruan untuk menyelesaikan beberapa perkara berkaitan kemalangan yang berlaku.

"Mereka mahu menyelesaikan urusan nama kenderaan kemalangan dan beberapa urusan lain berkaitan Allahyarham dan Insya-Allah saya akan bantu memudahkan urusan tersebut,"ujarnya.

Pada lawatan tersebut, Abdul Karim hadir bersama tujuh ahli Kelab Motosikal Berkuasa Tinggi Independent Regiment bagi menyampaikan sedikit bantuan dan sumbangan ikhlas.

Dalam kemalangan pada Sabtu lalu, Fairuz Nizam, 35, isterinya Nova Safitri, 27, serta seorang anak perempuan mereka berusia tujuh bulan Nur Annisa Firuza tercampak dari kenderaan mereka selepas dirempuh Myvi yang dikatakan sedang berlumba.

Fairuz Nizam terbunuh di tempat kejadian, manakala Nova Safitri dan Nur Firuza Annisa meninggal dunia di Hospital Kuala Lumpur.

Semasa kemalangan, ketiga-tiga mereka dilaporkan dalam perjalanan pulang dari majlis perkahwinan di Putrajaya.

Tiada ulasan: