Rabu, 20 Mei 2015

Menteri akui ada aset tidak dapat digunakan di perairan Sabah

OLEH DIYANA IBRAHIM


Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Shahidan Kassim mengaku bahawa beberapa aset yang dipesan untuk Esscom masih dibina. – Gambar The Malaysian Insider, 20 Mei, 2015.Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Shahidan Kassim mengaku bahawa beberapa aset yang dipesan untuk Esscom masih dibina. – Gambar The Malaysian Insider

























Susulan insiden penculikan yang timbul semula di Sabah minggu lepas, Putrajaya hari ini mengakui beberapa aset yang dibeli bagi tujuan pemantauan keselamatan di perairan negeri itu tidak dapat digerakkan atas sebab tertentu.

Bagaimanapun, Datuk Seri Shahidan Kassim berkata, pihak berkuasa masih menyiasat insiden terbaru di Sandakan itu, yang menimbulkan persoalan dan kritikan orang ramai bagaimana boleh berlaku di bawah Kawasan Keselamatan Khas Pantai Timur Sabah (Esscom).

"Selepas kerajaan meluluskan peruntukan, kita tidak boleh menggunakan aset itu serta merta. Seperti kapal dan bot, ia mesti dibina terlebih dahulu," katanya, sambil menambah, ia memakan masa sebelum boleh digunakan.


"Namun, kita akan fikirkan selepas ini, untuk membeli yang pasang siap," kata Shahidan
membentangkan jawapan kementerian kepada usul persendirian yang dibawa Ahli Parlimen Tenom
Datuk Raime Unggi berhubung langkah menangani isu penculikan di Sabah. Beliau juga berkata,
kegiatan menculik dengan menuntut wang tebusan merupakan sebahagian daripada budaya masyarakat selatan Filipina.

Katanya, faktor kemunduran ekonomi yang dihadapi rakyat negara tersebut antara penyumbang terhadap beberapa insiden penculikan yang berlaku di Sabah.

"Budaya menculik dan meminta wang tebusan menjadi sebahagian budaya masyarakat selatan Filipina.

"Ini kerana masalah ekonomi mereka yang menyumbang kepada aktiviti tersebut," kata Shahidan.
Beberapa siri penculikan berlaku di perairan negeri itu sejak beberapa tahun kebelakangan dan yang terbaru di sebuah restoran Khamis lepas, melibatkan seorang lelaki dan seorang wanita.

Ia menimbulkan kegusaran orang ramai termasuk wakil rakyat Barisan Nasional dan pembangkang yang turut mempersoalkan fungsi Esscom.

Tiada ulasan: