Rabu, 9 April 2014

Speaker tolak usul tarik balik kertas putih Memali

MALAYSIAKINI


 


Parlimen hari ini menolak daripada membahaskan semula insiden berdarah Memali pada 1985 dan menarik balik kertas putih Parlimen berkaitannya susulan pendedahan terbaru bekas perdana menteri Tun Musa Hitam baru-baru ini.

Usul yang dibawa oleh Datuk Mahfuz Omar (PAS-Pokok Sena) itu ditolak oleh Speaker Dewan Rakyat Tan Sri Pandikar Amin Mulia kerana "kenyataan itu dibuat dalam forum."

"Bagi saya jawapan beliau (Musa) konsisten, iaitu dalam forum dan kemudian dibuat penegasan beberapa hari selepas itu dalam sidang media yang bertulis.

"Jadi bagi saya wajar parlimen membincang malah perlu menarik balik kertas putih ini, yang menunjukkan berlaku pembohongan. Dewan ini dibohongi oleh kertas putih Memali," kata Mahfuz kepada dewan.

Bagaimanapun, Timbalan Speaker Datuk Ismail Mohamed Said yang mempengerusi sidang perbahasan yang menasihati Mahfuz supaya tidak meneruskan perbahasannya.

Ismail kemudiannya mengingatkan Mahfuz bahawa usul yang ditolak oleh speaker tidak boleh dikemukakan dalam dewan.

"Yang Berhormat Pokok Sena pun tahu, peraturan mesyuarat bahawa ia telah ditolak oleh speaker, dan saya terikat dengan peraturan 18(8) bahawa usul mesyuarat yang ditolak tidak boleh dikemukakan dan dibangkit dalam mesyuarat," kata Ismail.

Tiada ulasan: