Rabu, 16 April 2014

MH370: TLDM gerakkan kapal Bunga Mas 6 ke Lautan Hindi

THE MALAYSIAN INSIDER


Kapal auxiliary Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) Bunga Mas 6 (BM6) memulakan pelayaran ke Lautan Hindi hari ini bagi misi bantuan logistik pencarian pesawat Malaysia Airlines MH370 yang hilang sejak 8 Mac.

Panglima Pemerintah Bantuan, Laksamana Madya Datuk Mohamad Roslan Mohamad Ramli, berkata BM6 adalah kapal ketujuh TLDM yang digerakkan bagi misi pencarian pesawat itu.

BM6 diketuai Komander J Kuharaj sebagai pegawai pemerintah manakala anak kapal terdiri daripada 25 anggota daripada Malaysian International Shipping Corporation (MISC) yang diserapkan sebagai Pasukan Simpanan Sukarela TLDM.

Turut serta dalam misi bantuan ini seorang anggota dan pegawai perubatan daripada Tentera Darat.

"Pendekatan pengoperasian kapal auxiliary TLDM yang dikendalikan sepenuhnya oleh pasukan simpanan sukarela TLDM dalam misi ini merupakan satu usaha perkongsian antara Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dan MISC dalam isu yang melibatkan kepentingan negara," katanya kepada pemberita selepas menyempurnakan majlis pelepasan Kapal BM6 di pangkalan TLDM di Lumut.

"Kami akan menjalankan misi itu terutamanya di kawasan barat Perth, Australia bersama-sama KD Lekiu yang beroperasi di sana sejak 19 Mac," katanya.

Mohd Roslan berkata, BM6 dijangka tiba di kawasan operasi pada 25 April.

Beliau berkata, pihaknya bersedia menggerakkan misi itu secara berterusan sehingga mendapat arahan selanjutnya daripada kerajaan.

Penerbangan MH370, yang membawa 227 penumpang dan 12 anak kapal, hilang pada 8 Mac ketika dalam perjalanan dari Kuala Lumpur ke Beijing, kira-kira sejam setelah berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) pada 12.41 tengah malam. Ia sepatutnya mendarat di Beijing pada 6.30 pagi hari yang sama. – Bernama

Tiada ulasan: