Sabtu, 21 November 2020

Op Selat: Timbalan Pengarah Imigresen antara 20 individu ditahan SPRM

KUALA LUMPUR – Tiga pegawai Imigresen merupakan antara 20 individu yang ditahan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) bagi membantu siasatan urusan cap palsu di pintu masuk antarabangsa negara menerusi Op Selat.

Ia termasuk seorang pegawai kanan berjawatan Timbalan Pengarah gred 48 yang bertugas di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA).

Ketiga-tiga pegawai itu berusia antara 38 hingga 54 tahun ditahan lewat petang semalam di Ibu Pejabat SPRM di Putrajaya semasa hadir memberi keterangan bagi membantu siasatan kes tersebut.

Sehingga kini, seramai 53 orang telah berjaya ditahan dalam Ops Selat yang bermula sejak 16 November lalu termasuk 33 orang pegawai Imigresen yang bertugas di KLIA, KLIA 2 dan Bangunan Sultan Ismail Johor Bahru.

Ketiga-tiga pegawai Imigresen yang ditahan SPRM itu dibenarkan direman selama lima oleh majistret Shah Wira Abdul Halim di bawah Seksyen 117 Kanun Acara Jenayah.

Mereka disiasat di bawah Seksyen 17(a) Akta Pencegahan Rasuah Malaysia 2009.

Pada masa sama, SPRM turut mengemukakan permohonan untuk menyambung perintah reman ke atas 10 saspek lain dan membebaskan dua orang awam dengan jaminan dengan membenarkan akaun mereka digunakan untuk transaksi rasuah.-MalaysiaGazette

LIHAT VIDEO DI SINI

Tiada ulasan: