Sabtu, 28 November 2020

5 pos kawalan di Pasir Mas dinaiki air, anggota PGA dipindah .

Lebih 20 anggota PGA yang ditempatkan di Pos Saripah, Salleh Berek, Mek Gombak, 
Pulau dan Wakaf Zink di Pasir Mas, Kelantan terpaksa dipindahkan berikutan kenaikan 
paras air Sungai Golok. (Gambar Bernama)

KOTA BHARU: Sebanyak lima pos kawalan Batalion Ke-8 Pasukan Gerakan Am (PGA8) di daerah Pasir Mas di sini, dinaiki air sedalam 0.2 hingga 0.5 meter berikutan kenaikan paras air Sungai Golok di Rantau Panjang secara mendadak sejak petang semalam.

Pegawai Pemerintah PGA8 Muhammad Shamsuddin berkata, susulan kejadian itu lebih 20 anggota yang ditempatkan di Pos Saripah, Salleh Berek, Mek Gombak, Pulau dan Wakaf Zink terpaksa dipindahkan.

Menurutnya, kesemua anggota berkenaan kini ditempatkan sementara di Kompeni Taktikal (Komtak) Kuala Jambu dan Jeram Perdah.

“Penarikan keluar pegawai dan anggota di kawasan tanggung jawab Op Benteng itu adalah langkah awal bagi menjamin keselamatan petugas dan aset kerajaan, ekoran peningkatan paras air Sungai Golok.

“Namun begitu, tugas rondaan menggunakan pacuan empat roda (4WD) diatur ke lokasi pos-pos yang dibuat penarikan keluar pegawai dan anggota bagi memastikan masih terdapat anggota PGA8 bertugas,” katanya ketika dihubungi, hari ini.

Katanya, walaupun ketika banjir melanda, tugas pemantauan dan rondaan oleh anggota yang bertugas akan terus dijalankan secara berterusan.

“Tinjauan sepanjang Jalan Kesban dan laluan di Jalan Bukit Lata di sepanjang sempadan Malaysia-Thailand, sentiasa dilakukan bagi memantau sebarang kegiatan jenayah rentas sempadan.

“Pegawai dan anggota daripada semua pos kawalan itu akan kembali ditempatkan semula di situ apabila paras air mulai surut,” katanya.

Difahamkan, terdapat sebanyak 17 pos kawalan milik PGA di sepanjang Sungai Golok, termasuk di Tumpat turut berisiko dinaiki air apabila paras air semakin meningkat.

Tiada ulasan: