Rabu, 22 Januari 2020

Semuanya mahal sekarang, poket rakyat terjejas

Wartawan MalaysiaGazette
MGF30082019_TEMUBUAL-PROF
Prof. Dr. Teo Kok Seong


KUALA LUMPUR – Kerajaan diminta segera menangani isu kenaikan sara hidup yang membebankan kehidupan rakyat Malaysia terutama golongan miskin dan berpendapatan rendah serta sederhana.

Isu yang perlu diberi keutamaan pada masa ini adalah kenaikan harga bahan mentah makanan secara berterusan.

Prof Datuk Dr Teo Kok Seong berkata, isu ini kritikal kerana ia menjejaskan kehidupan rakyat pada masa sekarang, tidak kira yang menetap di bandar mahupun di luar bandar.

Kerajaan sewajarnya memantau dan menangani isu ini dengan pantas sebagaimana yang diharapkan oleh rakyat.

Felo Utama Institut Kajian Etnik (KITA), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) menambah, meskipun kerajaan menunjukkan kesungguhan memperbaiki ekonomi negara dengan memperkenalkan Wawasan Kemakmuran Bersama 2030 (WKB 2030) tetapi itu adalah dasar jangka panjang.

Keberkesanan atau kejayaannya hanya akan dilihat dalam tempoh 10 tahun lalu.

Tetapi dalam realiti sekarang rakyat berdepan dengan isu kehidupan yang sungguh sukar terutama apabila barang-barang mentah makanan naik, langsung tidak turun.

“Kita menyambut baik usaha kerajaan untuk mengurangkan jurang kekayaan dalam WKB 2030 tetapi ia perancangan jangka panjang.

“Apa yang rakyat mahu kerajaan sekarang ialah atasi isu kenaikan harga barang terutama barang makanan mentah yang digunakan setiap hari.

“Sebagai contohnya harga ikan, sayur-sayur, telur yang meningkat. Sardin dalam tin dan ikan bilis yang dahulunya menjadi sumber makanan ‘hujung bulan’ pun seakan sudah sama harga dengan ikan mentah.

“Kalau semua barang mahal, apa yang tinggal dalam poket rakyat. Oleh sebab itu, kualiti hidup rakyat semakin merosot,” soalnya.

Teo berkata, isu kenaikan kos sara hidup tidak boleh dipandang remeh oleh kerajaan meskipun rakyat dimaklumkan bahawa kerajaan tidak boleh mengawal harga secara keseluruhan.

Namun, pada pandangannya, sebagai sebuah kerajaan yang prihatin, kerajaan perlu mencari jalan dan kaedah yang sesuai dan terbaik untuk menanganinya,

“Isu ini bukan kecil kerana telah menjejaskan ‘poket rakyat’. Lagipun kenaikan yang berlaku tidak seiring dengan kenaikan pendapatan. Ini adalah realiti sebenar.

“Sebab itu di media-media sosial kita lihat pelbagai kisah sedih rakyat dalam mencari pendapatan lebih bagi menampung kehidupan yang semakin mencabar,” katanya.

Menurut beliau, sudah 20 bulan kerajaan mengambil alih pemerintahan dan setakat ini belum ada pendekatan ketara diambil oleh kerajaan menerusi menerusi agensi-agensinya dalam menangani isu kenaikan harga secara total.

“Sehubungan itu, saya berharap kerajaan segera menangani masalah ‘perut’ rakyat berbanding isu-isu politik yang mendominasi kerajaan pada masa ini,” ujarnya. – MalaysiaGazette

Tiada ulasan: