Muhammad Firdaus bin Zalani
Berhati-hati dalam memberi kefahaman syarak kepada masyarakat
APA yang ‘mereka’ maksudkan dengan siyasah shar’iyyah adalah perkara ijtihadi?
1.
Kalaulah yang dimaksudkan ialah sebahagian besar perkara dalam siyasah
bersifat ijtihadi, memang perkara itu jelas dan boleh dikatakan seluruh
ulama siyasi terdahulu serta hari ini telah lama berpandangan
sedemikian. Ini kerana sifat siyasah itu sendiri yang berbicara soal
menggapai maslahat dan menolak mafsadah yang sentiasa berubah-ubah
melihat kepada zaman, keadaan atau manusia adalah perkara asasi yang
disepakati ulama. Namun perkara ini perlu dibaca bersama bahawa:
a.
Wujudnya ruang ijtihadi dalam siyasah tidak menafikan wujudnya juga
ruang tsawabit (kekal) yang ada dalam siyasah. Hal ini juga banyak
dibicarakan oleh ulama terdahulu hinggalah ke hari ini.
Sebahagian
mereka telah menyimpulkan tsawabit tersebut kepada tiga perkara iaitu
siyadah al-shariah (kedaulatan syarak), al-‘adl (keadilan) dan shura.
Oleh itu dalam berbahas ruang ijtihad tersebut, perlu juga dipertegaskan
ruang tsawabit tersebut barulah seruan yang dibawa itu seimbang.
b. Konsep
ijtihad dalam syarak bukanlah longgar terus tanpa sebarang keterikatan.
Asas wujudnya ruang ijtihad ini sendiri oleh kerana tiadanya dalil
khusus yang membicarakan sesuatu isu tersebut maka terdapat ruang untuk
ijtihad.
Namun
walaupun tiada dalil khusus ini tidak bermaksud pandangan itu boleh
dikeluarkan secara semberono, kerana dalam syarak terdapat juga dalil
kulli serta ruh-ruh syariat itu sendiri yang perlu dijadikan panduan
dalam membuat ijtihad. Ijtihad tanpa perkara ini hakikatnya bukanlah
ijtihad kerana ia adalah pandangan berdasarkan akal dan hawa nafsu
semata-mata. Begitu jugalah sepatutnya ‘ijtihad siyasi’ difahami.
c. Asas
ruang dalam ijtihad juga bukanlah berdasarkan pembahagian ilmu. Bukanlah
apabila sebut perkara itu adalah fiqh maka bebas berijtihad dalamnya.
Ulama jelas meletakkan ruang ijtihad itu adalah dengan melihat pada
dilalah nas (apa yang dimaksudkan daripada nas tersebut), jika nas
tersebut bersifat qatie dilalah (jelas apa yang nak dimaksudkan) maka
tiada ruang ijtihad di dalamnya kerana apa yang dimahukan drpd nas
tersebut telah jelas, namun jika ia tidak jelas barulah wujud ruang
ijtihad.
Jadinya
pandangan simplistik bahawa sebab siyasah dalam fiqh maka bebas ijtihadi
dalamnya adalah satu fahaman yang sangat-sangat bahaya yang boleh
merosakkan masyarakat dan syariat itu sendiri.
2. Tetapi
kalaulah yang dimaksudkan siyasah itu langsung tidak terikat dengan
syarak maka ia adalah satu pandangan yang sangat jauh daripada kefahaman
asas Islam itu sendiri. Kalaulah yang dimaksudkan sebegini maka ia
adalah seperti pandangan sesat Ali Abdul Raziq menyifatkan tiadanya
siyasah dalam Islam yang mana pandangan ini telah ditolak oleh seluruh
ulama Islam.
Kalaulah
ini yang dimaksudkan maka ia adalah fahaman yang selari dengan sekular
Barat yang membuang peranan agama dalam berpolitik. Kalaulah ini yang
dimaksudkan hilanglah sifat ‘shar’iyyah’ yang diletakkan bersama dengan
istilah siyasah. Saya amat berharap bukan ini yang dimaksudkan.
3.
Asasnya, kalimah syahadah (tauhid) itu sendiri memberi gambaran
bagaimana berlakunya penyatuan dalam seluruh kehidupan bagi seorang
muslim. Pemusatan Allah SWT adalah dalam seluruh hal bermula daripada
aqidah membawa kepada nilai/prinsip yang akhirnya melahirkan sebuah
sistem kehidupan yang jelas termasuklah dalam hal berpolitik.
Inilah
yang acap kali ditegaskan oleh al-Qardawi dalam kitab al-siyasah
al-shariyyah. Tiada istilah berlakunya pertembungan antara pandangan
siyasi dengan pendirian syarak (nas) yang telah jelas. Ini kerana
siyasah itu sendiri akan sentiasa berdiri atas asas syarak yang secara
hakikatnya akan memberi maslahat kepada manusia secara pasti (maslahat
mu’tabarah).
Bahkan
konsep maslahat dan mafsadah yang dibincangkan dalam siyasi itu sendiri
adalah berdasarkan kayu ukur syarak, bukan apa yang ‘rasa-rasa’ betul
atau ‘rasa-rasa’ salah. Bahkan Abu Zuhrah sendiri menyebutkan:
المصلحة كما ترى لا تقف أمام نص قطعي
Maslahat yang engkau rasakan tidak mungkin berdiri (menolak) nas-nas qatie (telah jelas)
Maslahat yang engkau rasakan tidak mungkin berdiri (menolak) nas-nas qatie (telah jelas)
Nasihat
saya, berhati-hatilah dalam memberi kefahaman syarak kepada masyarakat.
Janganlah nafsu pertelagahan kita dalam hal politik dibawa sehingga
merungkai asas-asas syarak dan siyasah shar’iyyah yang akhirnya akan
merosakkan kefahaman masyarakat. Perkara sama yang mereka sering katakan
pada orang lain sepatutnya menjadi cermin kepada diri sendiri
“Berhentilah menunggang agama untuk kepentingan politik”
*Muhammad Firdaus bin Zalani, Ahli Majlis Ulama ISMA (MUIS)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan