Ahad, 30 Disember 2012

Isu Kalimah Allah di Malaysia : Lim Guan Eng DAP Desak Kerajaan Benar Nama Allah Dalam Bible BM!!

Staff Berita Semasa

Lim Guan Eng Allah Isu Kalimah Allah di Malaysia : Lim Guan Eng DAP Desak Kerajaan Benar Nama Allah Dalam Bible BM!!

Isu kalimah Allah di Malaysia : Terus terang kami katakan, pengalaman kenalan kami yang berasal daripada negeri Sabah, di mana sejak daripada kecil lagi terdedah dengan kisah agama Kristian menyedari yang mana kitab mereka dipesongkan atas ajaran daripada Al-Quran. Di Sabah….

Di negeri Sabah, kitab Bible mereka menggunakan kalimah Allah. Sehinggakan ada kalangan mereka yang membacanya merasakan Tuhan yang dimaksudkan adalah sama. Sampai begitu sekali.

Point kami di sini, jikalau benda “mudah” sebeginipun pun ibubapa tidak mampu mendidik dan menerapkan didikan yang secukupnya kepada anak masing-masing sehingga mudah terkeliru, kami yakin dan pasti banyak lagi benda yang bakal sesatkan anak-anak genarasi kita pada masa akan datang.

Itu sebab, walau apa cara sekalipun “tonik” terbaik adalah didikan awal anak-anak adalah paling penting sekali. Ini kerana datanglah “ombak tsunami sekalipun” yang diharapkan mampu menggetarkan hati dan iman seseorang Muslim itu, sebenarnya ia tidak semudah yang disangka jikalau didikannya yang diterapkan sejak dari kanak-kanak lagi adalah betul.
“Didikan awal”
Kalau tidak dilengkapkan daripada awal, fuhhhhhh…tarik nafas kami apabila melihat kemungkinan banyak benda lagi yang mampu membuatkan anak-anak muda kita hari terkapai-kapai dengan keseronokan dan terumbang-ambing  dengan araknya, berjudi, nombor ekornya, maksiatnya dan macam-macam lagi.
Tak cukup dengan itu, datang pula kalangan ahli politik yang tampil dengan cadangan lain dikala masyarakat kita belum bersedia dan “kuat”, semata-mata atas nama perjuangan politik mereka….

Lim Guang Eng : Benarkan Nama & Kalimah Allah Dalam Bible di Malaysia

Lim Guan Eng Kalimah Allah Isu Kalimah Allah di Malaysia : Lim Guan Eng DAP Desak Kerajaan Benar Nama Allah Dalam Bible BM!!

SHAH ALAM – DAP menggesa Kerajaan Persekutuan yang diketuai Barisan Nasional (BN) membenarkan kalimah ALLAH digunakan dalam semua Bible berbahasa Melayu seperti yang dibenarkan di Sabah dan Sarawak.
Setiausaha Agungnya, Lim Guan Eng berkata, gesaan ini dibuat kerana kerajaan sering melaungkan bahawa mereka mesra rakyat yang membawa keamanan, kemakmuran berlandaskan prinsip kebenaran, kebebasan, keadilan, demokrasi serta integriti.
Beliau berkata demikian dalam satu kenyataan media sempena sambutan Hari Krismas hari ini yang disambut oleh penganut agama Kristian seluruh dunia.
“Selain membenarkan nama & kalimah ALLAH seperti yang digunakan di Sabah dan Sarawak sejak 50 tahun lalu dan ribuan tahun di negara Timur Tengah, BN juga harus menghentikan taktik menakutkan pengundi Melayu dengan mendakwa negara Kristian akan tertubuh di negara ini.
Penganut Kristian tidak pernah mahu menubuhkan sebuah negara Kristian di negara ini, malah penganut ini taat kepada Perlembagaan Negara dengan mengiktiraf Islam sebagai agama Malaysia,” katanya.
Bagaimanapun, dalam penghakimannya pada bulan Disember 2009, Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur memutuskan bahawa larangan menyeluruh KDN berhubung penggunaan perkataan ‘ALLAH’ adalah salah di sisi undang-undang.
Penghakiman tersebut yang mencetuskan siri serangan membakar beberapa gereja di seluruh negara pada bulan berikutnya dan kemudiannya digantung sementara menunggu rayuan kerajaan BN yang berhujah bahawa perkataan ‘ALLAH’ adalah eksklusif kepada umat Islam. [Sumber : Sinar Harian]
Kepada Lim Guan Eng, hentikan main isu kalimah Allah di Malaysia.

Dengan Syiah sendiri pun ramai Muslim yang “tumbang” dan mudah sangat terkeliru, apatah lagi menggunapakai kalimah Allah? Hakikatnya, kalangan yang memperjuangkan dan menjadi payung kepada Agama Islam di Malaysia pun terjebak dengan arak, rasuah dan lain-lain lagi seperti………Erm. Inikan pula rakyat Malaysia kerdil & lemah yang dilihat begitu mudah untuk terpedaya?
Sekarang ini :
  • isu paling bahaya, arak dijual dengan “akses mudah” kepada umat Islam,
  • berjudi
  • didikan agama yang kurang dititik beratkan..
  • dan macam-macam lagilah
  • ada nak tambah?
Kalimah Allah Isu Kalimah Allah di Malaysia : Lim Guan Eng DAP Desak Kerajaan Benar Nama Allah Dalam Bible BM!! 

Jalan penyelesaian yang kami nampak ketika ini tingkatkan akidah dan didikan awal terlebih dahulu berbanding tindakan ahli-ahli politik yang lebih suka mainkan isu kalimah Allah di Malaysia untuk kepentingan peribadi & politik mereka.

Bagi kami, dengan hanya sekadar halang penulisan Bible dalam bahasa Melayu dengan tidak menggunakan nama & kalimah Allah tidak cukup sebenarnya, bagaimana kalau pihak Gereja buat dalam bentuk PDF dan guna nama Allah? Tidak mustahil satu hari ini anak-anak kita semua akan baca dan……………………..Erm.

“Just blocking is not a best solution…”

Dan benarkan penggunaan nama & kalimah Allah di Malaysia bagi kami bukanlah masa dan waktu yang sesuai untuk diperbincangkan. Kami lebih suka :
“Sediakan keadaan bola yang baik & melatih serta melahirkan pemain yang berkualiti, barulah pemain bola dapat menunjukkan pemainan yang terbaik walau apa jenis pasukan yang dihadapi mereka sekalipun”
Akhir kata, didikan, didikan & DIDIKAN! Andaikata tidak sanggup mendidik, jangan harap generasi depan akan selamat dari kekeliruan. Sedangkan akses portal porno dan lucah kebanyakan telah kena “block”, adakah ia penyelesaikan terbaik? Hakikatnya, mereka dapat akses atau tidak? Dapat…..Inikan pula perkara dan isu seperti ini?

Kami lebih suka diberikan didikan kepada orang-orang kita :
  • BIAR BERILMU DAN BERAMAL …
  • BUKAN BERAMAL TANPA ILMU …
Kita kena sediakan generasi kita untuk “understand teaching”. Bukan follow dan block semata, itu teknik komunis. Jadi kuatkan ilmu agama anak-anak nanti, dunia ini sebenarnya penuh dengan tipu daya. Sekadar pandangan daripada kami. Apa respon balas anda pula & mungkin ada yang tidak bersetuju dengan kami mengenai isu kalimah Allah di Malaysia yang cuba dibangkitkan semula ketika ini?

P/S : Setuju atau tidak penggunaan nama & kalimah Allah pada Kitab Bible di Malaysia? Mengapa?

Tiada ulasan: