Ahad, 30 Mei 2010

Khalid Ibrahim jadi tumpuan perwakilan

MALAYSIA KINI



Tan Sri Khalid Ibrahim terus 'dicubit' oleh perwakilan kongres PKR berhubung pelantikan pemimpin parti itu ke jawatan penting dalam kerajaan Selangor.

Hinggakan, pengerusi tetap kongres itu, Ishamuddin Ismail sendiri cuba menenangkan Khalid yang berada di atas pentas dengan mengatakan, "cubit-cubit sayang saja tu, Tan Sri."

Kritikan hari ini disuarakan lagi wakil Selangor, Sarimah Lisut, yang mempersoalkan mengapa sebilangan pemimpin parti itu tidak disertai dalam jentera parti.

"Saya cadang kerajaan negeri Pakatan supaya mengutamakan penjawat penting di kalangan parti yang layak.

"Ramai di kalangan kita yang layak, bukan sekadar mempunyai segulung ijazah tapi dengan pengalaman yang ada.

"Ahli yang layak ini, yang setia kepada parti inilah yang akan bawa agenda parti dalam pentadbiran kerajaan Pakatan Rakyat," katanya.

Norhayati juga mencadangkan supaya ditubuhkan satu tabung bagi menyediakan sumber kewangan bagi pakatan itu untuk menghadapi pilihan raya.

"(Perlu) kesepaduan bersama dalam Pakatan Rakyat bagi mewujudkan tabung yang boleh digunakan untuk memenangi negeri-negeri.

"Kalau bukan kita (tubuhkan), adakah BN akan bantu kita?," katanya yang membahaskan usul Pakatan Rakyat.

Dalam nada berlainan pula, seorang lagi wakil wanita Gan Pei Nei berkata pentadbir yang tidak boleh bekerjasama perlu ditukar.

Pentadbir yang dimaksudkannya itu termasuklah pegawai daerah serta jawatankuasa kemajuan dan keselamatan kampung yang tidak membantu kerajaan Selangor.

Beliau yang juga ADUN Rawang itu juga memberikan pesanan kepada Khalid - menteri besar itu perlu mendengar saranan yang disuarakan mereka.

Bagaimanapun, katanya beliau yakin PKR masih mampu menerajui negeri itu sebagai "kerajaan masa depan."

Tiada ulasan: