Khamis, 21 Mei 2015

PR sokong cadangan Pandikar mahu Parlimen 'bebas'

 Oleh Sharifah Azmawati Syed Abdul Aziz

 
Post Pic



KUALA LUMPUR: Pakatan Rakyat hari ini menyambut baik ketegasan Speaker Dewan Rakyat yang tidak mahu Parlimen dilihat sebagai 'Rubber Stamp' dengan mengikut telunjuk badan eksekutif semata-mata.

Ketua pembangkangnya, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail berkata pandangan Tan Sri Pandikar Amin Mulia itu selari dengan pendirian Pakatan Rakyat selama ini, yang mahukan institusi Parlimen bebas daripada kuasa-kuasa menteri.
 
"Untuk prinsip pemisahan kuasa antara badan legaslatif, eksekutif dan kehakiman berfungsi demi memperkukuhkan negara demokrasi berperlembagaan, maka kami pakatan rakyat telah pun sepakat menubuhkan Jawatankuasa Penambahbaikan Parlimen pakatan rakyat yang dipimpin ketua-ketua whip serta seorang ahli parlimen mewakili setiap parti.
 
"Malah sebuah Jawatankuasa Rancang Malaysia Ke-11 (RMK11) Pakatan Rakyat juga sudah dipersetujui ditubuhkan," katanya kepada pemberita di Parlimen.
 
Semalam Pandikar Amin menyenaraikan tujuh cadangan untuk memperkasakan institusi Parlimen.
1. Supaya Ketua Pentadbir Parlimen baru yang boleh bekerjasama dengan beliau sebagai Speaker dilantik.
 
2. Portfolio Menteri yang menjaga hal ehwal Parlimen di mansuhkan demi menghilangkan persepsi rakyat bahawa institusi Parlimen dan Speaker bertugas atas arahan pihak kerajaan.
 
3. Jawatankuasa Pilihan Parlimen baru perlu diwujudkan dan ditambah daripada 5 Jawatabkuasa Pilihan yang sedia ada dalam usaha melicinkan lagi proses perbahasan Rang Undang-Undang dan dasar kerajaan yang lain.
 
4. Untuk mengelakkan tiduhan bahawa Parlimen hanya berfungsi sebagai 'rubber stamp' atau meluluskan apa sahaja usul yang dibentangkan  oleh pemerintah.
 
5. Mengwujudkan sesi khas 'Minister Time' untuk membolehkan Ahli Parlimen mengajukan soalan-soalan kepada menteri-menteri berhubung isu-isu semasa iaitu sesi pertanyaan tanpa notis. Sekurang-kurangny sejam dalam satu hari di khususkan dalam seminggu semasa sesi persidangan untuk tujuan ini.
 
6. Akta Perkhidmatan Parlimen 1963 yang dimansuhkan oleh kerajaan Mahathir pada tahun 1992 hendaklah dihidupkan semula dan diperbaharui selaras dengan kehendak serta keperluan semasa.
 
7. Bangunan dan infrastruktur serta kemudahan Parlimen Malaysia hendaklah dinaiktaraf setaraf atau setera dengan  bangunan Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan dan Istana Kehakiman yang menempatkan badan kehakiman di Putrajaya.
Cadangan itu dibuat selepas beliau terpalit dengan kontroversi kononnya beliau akan meletakkan jawatan sebagai speaker dewan kerana tidak berpuas hati dengan kepimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.
 
Pendedahan itu dibuat Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamed.
 
Pandikar Amin bagaimanapun menafikan perkara itu dan mengakui berpuas hati dengan kesungguhan Najib melakukan transformasi terhadap institusi Parlimen.
 
 

Tiada ulasan: