Ahad, 17 Mei 2015

PM Wajar Bersihkan Nama Selepas Dituduh Penipu - Tuan Ibrahim

Oleh: NORFATIMAH AHMAD


 

 
 
PETALING JAYA: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak perlu menyahut cabaran untuk berdebat bagi membersihkan namanya selepas Tun Dr Mahathir Mohamad menuduhnya penipu.

"Wajarlah Najib berdebat dengan Dr Mahathir apabila bekas Perdana Menteri itu sudah menyatakan kesudiannya dan menuduh beliau ‘tak pernah cakap betul, selalu bohong’.

"Itu adalah satu tuduhan yang berat bagi seorang Perdana Menteri," kata Naib Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man dalam kenyataannya, Ahad.

Malahan kata calon Timbalan Presiden PAS itu, lebih-lebih lagi berikutan kesilapan bekas bos Najib yang juga Dr Mahathir mengenai perletakan jawatan Speaker Parlimen, Tan Sri Pandikar Amin Mulia.

Menurut Tuan Ibrahim, pada Sabtu, Perdana Menteri menyatakan bahawa hutang RM42 bilion 1Malaysia Development Berhad (1MDB) kini tersimpan dalam bentuk tanah Tun Razak Exchange (TRX) seluas 28 hektar (70 ekar) dan Bandar Malaysia seluas 200 hektar (500 ekar).

"Jika benar apa yang dikatakan Najib, maka ini adalah satu pengakuan bahawa 1MDB sudah habis menggunakan RM42 bilion yang dipinjamnya, dan sekarang terpaksa bergantung pada pembangunan TRX dan Bandar Malaysia untuk melangsaikan hutangnya.

"Bukankah ini satu bola tanggung kepada Tun Dr Mahathir Mohamad untuk berkata bahawa dakwaannya mengenai 1MDB benar selama ini," soalnya.

Beliau menambah, RM42 bilion ialah jumlah yang besar dan jika wang yang dikumpul melalui hutang ini digunakan dengan betul di TRX dan Bandar Malaysia, sudah tentu 1MDB boleh menbangunkan TRX tanpa menjual tanahnya kepada Lembaga Tabung Haji.

"Selain menjual tanah, apakah sumber pendapatan 1MDB yang lain? Bagaimana aliran tunai bulanan 1MDB? Apakah sumber pendapatan 1MDB sekarang mampu menampung pembayaran bunga hutang dan operasi 1MDB.

"Atau 1MDB hanya sekadar bergantung untuk mencairkan asetnya sebagaimana ia sedang menjual tanah TRX sekarang untuk menampung perbelanjaannya," soalnya lagi.

Tiada ulasan: