Jumaat, 15 Mei 2015

Malaysia Catat Pertumbuhan KDNK Kukuh 5.6 Peratus

RAKYATNEWS


 


KUALA LUMPUR  - Ekonomi Malaysia tumbuh 5.6 peratus pada suku pertama 2015, lebih perlahan berbanding suku sama tahun lepas pada 6.3 peratus.

Pertumbuhan suku pertama dipacu permintaan domestik yang tumbuh 7.9 peratus.

Menurut Gabenor Bank Negara Tan Sri Dr Zeti Akhtar Aziz pengunaan swasta berkembang pada suku pertama disebabkan sentimen sebelum pelaksanaan GST.

Bagaimanapun penggunaan swasta diramal terjejas sedikit bagi suku seterusnya disebabkan pelaksanaan GST, namun akan kekal disokong pertumbuhan gaji dan pekerjaan.

"Berdasarkan pengalaman negara yang melaksanakan GST mengalami penyederhanaan dalam kadar penggunaan, namun ia bersifat sementara. Suku ke dua dan ke tiga (2015) akan menyederhana."

Bagi eksport suku pertama, bagaimanapun, turun 2.5 peratus dipengaruhi kelemahan eksport komoditi serta eksport pembuatan berasaskan sumber.

Dr Zeti berkata inflasi suku pertama berada pada 0.7 peratus, menurun disebabkan penurunan harga bahan bakar.

"Inflasi diramal terus meningkat disebabkan pelaksanaan GST," katanya ketika mengumumkan prestasi ekonomi suku pertama di sini.

Beliau berkata nilai ringgit terus tidak menentu disebabkan ketidaktentuan harga minyak dunia, bagaimanapun unit tempatan itu meningkat sedikit pada April.

"Mata wang serantau terus tidak menentu disebabkan persekitaran monetori global tidak menentu serta kebimbangan tentang unjuran ekonomi dunia," katanya.

Bagi hutang isi rumah pula, Dr Zeti berkata ia tumbuh 9.2 peratus suku tersebut dengan kadar pinjaman tidak berbayar pada 1.2 peratus.

Dalam perkembangan berasingan Dr Zeti berkata bank pusat akan melakukan penilaian baru bagi sasaran inflasi dan penggunaan sekiranya harga minyak dunia melebihi USD70 setong.

"Kini julat dalam sasaran kami adalah USD55 hingga USD65 setong," katanya.


Tiada ulasan: