Isnin, 18 Mei 2015

Hanya Dr Mahathir kata orang Cina tak suka BR1M, kata MCA

;OLEH HASBULLAH AWANG CHIK


Setiausaha agung MCA Datuk Seri Ong Ka Chuan meminta Tun Dr Mahathir Mohamad memberi fakta di sebalik dakwaaannya yang orang Cina tidak menyukai BR1M kerana belum ada orang Cina yang menzahirkan rasa tidak gembira dengan BR1M. – Gambar The Malaysian Insider oleh Kamal Ariffin, 17 Mei, 2015.Setiausaha agung MCA Datuk Seri Ong Ka Chuan meminta Tun Dr Mahathir Mohamad memberi fakta di sebalik dakwaaannya yang orang Cina tidak menyukai BR1M kerana belum ada orang Cina yang menzahirkan rasa tidak gembira dengan BR1M. – Gambar The Malaysian Insider oleh Kamal Ariffin, .



MCA hari ini menolak dakwaan bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad yang mendakwa masyarakat Cina tidak menyukai pemberian wang tunai di bawah skim Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M).

Setiausaha agungnya Datuk Seri Ong Ka Chuan berkata, Dr Mahathir perlu memberikan fakta di sebalik dakwaaannya kerana belum ada orang Cina yang menzahirkan rasa tidak gembira dengan BR1M.

"Ini pandangan yang tiada sokongan asas, kerana jika berkata demikian, perlu ada angka kata orang suka. Saya rasa ini saja cakap Dr Mahathir.


"Kalau hendak menjadikan kenyataan ini benar, perlu disokong dengan angka," katanya ketika ditemui media di Ibu Pejabat MCA di Kuala Lumpur hari ini. "Bila orang terima BR1M, mereka suka.

Contohnya di kawasan saya, tahun pertama saya serah dengan tangan saya, semua terima, semua suka. Itu pandangan saya," kata ahli Parlimen Tanjung Malim itu.

Ong berkata, sebagai pemimpin MCA, beliau belum pernah mendengar cakap-cakap mengatakan kaum Cina yang mendakwa pemberian BR1M itu satu rasuah.

Katanya, BR1M satu mekanisme bagi menangani kos sara hidup yang bukan sahaja diamalkan di Malaysia, tetapi juga di negara maju seperti Hong Kong dan Taiwan.

"Saya tidak pernah dengar cakap-cakap (rasuah) sedemikian daripada penerima. Orang yang tidak terima boleh cakap macam-macam. Orang yang menerima, saya tidak pernah dengar mereka kata itu rasuah.

"Orang yang terima, pandangannya tepat. Orang yang tidak terima mungkin iri hati. Itu tidak tepat. Tanya pada orang yang menerima.

"BR1M bukan sahaja Malaysia buat, negara lain juga ada buat. Tujuan sama, untuk ekonomi aktif,” katanya.

Dr Mahathir dalam program Bicara Negara di Ipoh semalam mendakwa, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak menganggap pemberian wang tunai BR1M kepada rakyat satu “maharaja”.

Katanya, pemberian BR1M kepada kaum Cina tidak akan dapat menambahkan bilangan undi ketika pilihan raya kerana jumlah wang berkenaan tidak mencukupi.

“Malaysia dikenali di peringkat antarabangsa sebagai satu daripada 10 negara yang terlibat rasuah. Kita malu, mereka tidak malu. Martabat kita jatuh kerana kepimpinan yang macam ini,” kata Dr Mahathir semalam.

Tiada ulasan: